Replik till insändaren ”Åtgärda trafiksituationen på Västerleden”.
Västerleden är en statlig väg, inte en kommunal gata. Det betyder i praktiken att en utbyggnad avgörs av statens inställning och resurser. En kommun kan påverka detta genom att engagera sig i frågan på olika vis. Eskilstuna kommun och den politiska majoriteten (S, C och M) har därför gjort just detta. Vi har med goda argument blivit överens med statliga Trafikverket och med Region Sörmland om att en så kallad åtgärdsvalsstudie ska göras, den pågår, och att avsättningar av pengar för en sådan samt för en kommande ombyggnation av Västerleden är prioriterad. En sådan studie är standard och avgörande för att rätt insatser ska göras på rätt ställe för att få maximal nytta för pengarna. En del av stoppet vissa tider på dygnet kan mycket väl vara orsakat av flaskhalsar i andra delar av trafiksystemet och inte enbart på Västerleden i sig. Det måste tas med i studien.
För att öka framkomligheten måste leden få plats i länstransportplanen. Där slåss vi om knappa statliga resurser mot andra objekt i länet. I planen finns Västerleden nu med, tack vare det arbete som framgångsrikt gjorts av folkvalda och kommun. I första skedet kommer det sannolikt att handla om att förbättra flöde för på- och avåkning. I senare skede kan en helt- eller delvis breddning vara aktuell. Det är trångt om utrymme runt vägen i fråga och ett fortsatt arbete med att trimma det kommunala vägnätet är alltjämt nödvändigt. En cirkulation vid Gap Sundins Väg/ Mått Johanssons väg är ytterligare ett exempel på önskad åtgärd. Så också en Österled som tillsammans med Västerleden och E20 skulle bilda en ringled.