Vem ska betala för våra utsläpp?

 Även om minskad skatt sänker kostnaden för våra utsläpp, minskar inte den faktiska kostnaden som utsläppen orsakar, skriver Tomas Lindegaard Klimatsvaret, CCL Sverige

Även om minskad skatt sänker kostnaden för våra utsläpp, minskar inte den faktiska kostnaden som utsläppen orsakar, skriver Tomas Lindegaard Klimatsvaret, CCL Sverige

Foto: Erik Simander/TT

Insändare2022-01-27 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Från och med den 1 maj ska skatten på drivmedel sänkas med 50 öre litern utifrån den borgerliga budgeten som antagits av riksdagen. Detta besked välkomnas säkert av många i och med den prishöjning på drivmedel som trätt i kraft från och med början på detta år. 

Sänkningen av skatten lättar på den ekonomiska bördan för många hushåll men den leder samtidigt till högre utsläpp av koldioxid. Dessa koldioxidutsläpp skapar i sin tur en ekonomisk börda för kommande generationer och utsatta personer världen över, exempelvis i form av uteblivna skördar på grund av torka, översvämningar och stormskador. För även om minskad skatt sänker kostnaden för våra utsläpp, minskar inte den faktiska kostnaden som utsläppen orsakar. 

Den enda skillnaden blir att någon annan får betala notan. Ett alternativ till detta skulle vara att införa Avgift och Utdelning, som innebär en stigande avgift på alla koldioxidhöjande bränslen, där hela intäkten delas ut till alla medborgare. Detta förslag skulle möjliggöra sänkta koldioxidutsläpp samtidigt som en majoritet av låg- och medelinkomsttagare får mer pengar i plånboken. På så sätt skulle vi också effektivt ta ansvar för våra egna utsläpp, i stället för att skjuta över kostnaden på våra barn och barnbarn.