Mälardalstrafik har meddelat att de från och med december ska utöka sin trafik med fler avgångar. Styrelseordföranden Anton Fendert menar i en publicering på Mälardalstrafiks hemsida att de inte kan "lämna resenärerna vind för våg utan kliver fram för att möta deras behov".
Det låter ju som att de är måna om sina resenärers intressen, men är det verkligen tätare trafik som är vårt behov som resenärer? Jag skulle vilja hävda att vårt behov snarare är att tågen går i tid.
Fendert säger vidare att "vi kommer ha mindre marginaler än tidigare, särskilt gällande fordon och personal". Samtidigt förklarade Katarina Myrberg, pressansvarig på Mälardalstrafik, i sitt svar på en tidigare insändare i tidningen (början av september) om tågens låga punktlighet, att ett av problemen i systemet är att småförseningar lätt blir större eftersom spårutrymmet är begränsat och den täta trafiken i rusningstid innebär att en liten försening kan orsaka exempelvis missade tågmöten.
Utan djupare insikt i systemet tycker jag det låter som att det knappast blir en mer punktlig trafik om spårutrymmet fylls ut med ännu fler avgångar. Samtidigt låter det som att de fordon som det är så ont om kanske skulle komma till bättre användning genom att se till att ha långa tåg på befintliga avgångar för att undvika trängsel ombord, i stället för att använda dem till nya avgångar som ökar trängseln på spåren.
Det bör noteras att inga nya avgångar planeras på sträckan Örebro-Eskilstuna-Stockholm, vilket verkar visa på Mälardalstrafiks medvetenhet om att denna sträcka redan är särskilt problematisk och inte klarar tätare trafik. Kommer fler sträckor bli som denna med den planerade utökningen?
Alla är överens om att vi behöver en pålitlig tågtrafik. Mälardalstrafik behöver nog bättre förstå resenärernas sida av saken, eller bättre förklara hur de prioriterar och sköter sin trafik.