Uppmärksamma den anpassade skolan

Elever på särskolan glöms ofta bort i debatten om dagens skola, menar föreningen FUB.

Elever på särskolan glöms ofta bort i debatten om dagens skola, menar föreningen FUB.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2023-05-13 07:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Särskolan, eller den anpassade skolan som den byter namn till den 2 juli, har stora utmaningar. Det visar en rapport från Skolverket. Men hur ser det ut i Eskilstuna? Här finns mycket att titta närmare på.

4 april i år presenterade Skolverket en rapport om hur det är ställt med andel behöriga lärare i grundskola, gymnasieskola samt grundsärskola och gymnasiesärskola. Rapporten visade att sju av tio lärare är behöriga i grundskolan medan enbart en av nio lärare är behöriga i grundsärskolan.

– Bristen på behöriga lärare i särskolan behöver uppmärksammas. De här eleverna har ett extra stort behov av kompetenta och undervisningsskickliga lärare, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket i deras pressmeddelande.

När Eskilstuna-Kuriren uppmärksammade rapporten i tidningen den 6 april var det enbart fokus på behörighet av lärare i grundskolan och gymnasieskolan. Trots att Skolverkets rapport tydligt pekade ut de omfattande problem som finns med behörighet inom grundsärskolan. Grundsärskolan var inte ens omnämnd i Eskilstuna-Kurirens artikel. Som om grundsärskolan inte finns? Föreningen FUB Eskilstuna vill därför sätta ljuset på den anpassade skolan och den elevgrupp som ofta glöms bort i debatten om dagens skola, men även i samhället i stort. 

Från den 2 juli i år byter särskolan namn till anpassad skola. Under åren har det uppmärksammats stora brister i skolformen där till exempel Riksrevisionen har pekat på att staten missgynnat grundsärskolan när det kommer till utvecklingsansvar för skolverksamheten i Sverige. 

Skolinspektionen har pekat på att det behövs utveckling inom skolformen för att eleverna ska kunna nå så långt som möjligt inom ramen för utbildningen. De har visat att det bland annat finns brister i bedömning av elevers kunskaper. Det finns även fortsatt behov av utveckling av kvalitet i undervisningen. Skolverket visar också att det är en väldigt låg andel elever som efter gymnasiesärskolan går ut i ett arbete. Det är idag enbart en av tio som har någon form av arbete, inkluderat de som har lönebidrag. 

Vi i föreningen FUB Eskilstuna arbetar för alla människors lika rätt till god utbildning och arbete oavsett funktionsnedsättning. Vi ser fram mot mer medial uppmärksamhet kring anpassad skola, mindre särskiljande, och mer aktiv samverkan mellan olika aktörer i Eskilstuna, för att tillsammans bidra till en utveckling där alla ges rätt förutsättningar för att vara delaktiga i samhället!