Inga hurrarop för kommunens kylda matlådor

Skribenten gillar inte de kylda matlådorna som Eskilstuna har gått över till. Arkivbild.

Skribenten gillar inte de kylda matlådorna som Eskilstuna har gått över till. Arkivbild.

Foto: Ida Johnsson

Eskilstuna2024-12-16 11:51
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tänk er in i ”brukarens” längtan efter dagens lunch som valts till lutfisk med vitsås och potatis. Där sitter man och längtar efter en av årets delikatesser, längtan gör att smaklökarna stimuleras. Vad händer? Matlådan öppnas av hemtjänst som utbrister: "Vad är det här, fisken är ju rå och såsen ser ut som smutsigt vatten!"

Tre väl tilltagna kokta potatisar följer med det övriga på tallriken och in i mikron för uppvärmning.

Såsen blev något vitare efter omrörning, men med konsistens som vatten och smaken av kryddpeppar var minimal. Dagens lunch blev tyvärr avfall.

Besvikelse.

Klagomål ska numera göras via hemtjänstens personal – en QR-kod på leveranslådan eller via dator på hemtjänstens kontor. Matlådornas målgrupp är en generation som lärt sig att man inte ska klaga. Så då får det eventuellt ske via ombud.

Den nya matordningen i Eskilstuna ger inte upphov till hurrarop. Det har blivit krångligare att beställa. Många papper att hålla reda på (tre per vecka och fem veckors framförhållning ger en bunt på 15 A4-ark!).

Matlådor som är svåra att öppna. 

Maten oftast färglös, och ska kompletteras i hemmet med sallad, kryddor och tillbehör som rödbetor, saltgurka, morötter, citron...

Uppvärmd mat är sämre och många alternativ utgår automatiskt.

Allt hamnar tyvärr på minussidan för den enskilde individen.

Tyvärr.