Jag funderar på hur snabbt mobiloperatörerna släpper ut avslutade mobilnummer till nya kunder. Jag har haft mitt abonnemang i sju månader och får hela tiden den förra ägarens sms och samtal. Och det verkar vara en halvkriminell person.
Det är hotfulla samtal från inkassoföretag, sms från banker, mäklare och spelbolag som erbjuder allehanda skit. Det är sjukhus i Stockholm som inte fått tillbaka lånade hjälpmedel eller uteblivna besök. Ja, listan är oändlig.
Jag får ägna min dyrbara tid åt att svara och förklara bara för att Tele2 inte har mobilnumret vilande i minst två år, som det behövs för att det ska dö ut.
Kan någon ansvarig på Tele2 förklara varför man är så korkad att man inte fattar att det kan skapa stora problem för nästa abonnent.
Inte längre Tele2-kund
------------------------------------------------
Tele2 svarar: Numret får vila i 90 dagar
Replik Vi har full förståelse för att detta upplevs frustrerande. Likt alla operatörer har vi dock ett begränsat antal telefonnummer att erbjuda nya kunder och då uppkopplingen ökar i snabb takt behöver vi återanvända nummerserier.
Som operatör har vi egentligen ingen skyldighet att vänta med att aktivera ett tidigare använt nummer, men vi väljer alltid att låta numret vila i minst 90 dagar för att till exempel sökmotorer ska uppdateras och den tidigare innehavaren ska ha tid att ändra numret i privata register.
Om den tidigare abonnenten inte gör detta kan det tyvärr innebära att nummerbytet inte registreras överallt. Detta är dessvärre utom vår kontroll, men det är givetvis beklagligt när det drabbar en ny kund på det här sättet. Vi kommer därför gärna i kontakt med dig så vår kundtjänst kan stå till tjänst med att byta numret till ett nytt.
Louise Ekman
pressansvarig Tele2