Svar på insändaren "Eskilstuna är på väg att förlora sin framtid".
Signaturen "Besviken förskollärare" uttrycker stor frustration över sin situation inom förskolan i Eskilstuna. Det är synd när yrket man utövar inte uppfyller de förväntningar man har och upplevelsen är att förutsättningarna man behöver inte ges av arbetsgivaren.
Signaturen skriver att kommunen "gått med stora röjsågen" och avvecklat och slagit ihop förskolor där man "tryckt in barnen i gigantiska barngrupper", att man bryter mot skollagen och effektiviserar utan en tanke på barnens utveckling eftersom politiker och tjänstemän bara tänker på att uppnå en budget i balans.
Det finns en landsomfattande statistik på barngruppernas storlek som vi följer kontinuerligt. Eskilstuna har de senaste åren haft relativt små barngrupper jämfört med andra kommuner. Den omställning vi är i nu kan förändra läget men vi följer utvecklingen och kommer att sträva efter att bibehålla så små grupper som möjligt.
Vi slår inte ihop några förskolor, vi fyller de förskolor som blivit halvtomma. Allt för att slippa prioritera bort personal. Förskolan i Eskilstuna har också kostat lite mer än i många andra kommuner vilket är en fingervisning om hur man prioriterar.
Förskolorna i Eskilstuna följer naturligtvis skollagen och personalen har fått extra planeringsdagar, hälsorum och fler moderna lokaler som är anpassade för en bra arbetsmiljö. Vi jobbar mycket med arbetsmiljön och följer utvecklingen. Snart får vi siffror som kan visa det aktuella antalet barn ute i verksamheterna genom ett nytt digitalt system som registrerar närvaron och då har vi ännu bättre möjligheter att justera verksamheten så att den blir balanserad.
Stora förskolor behöver inte betyda stora barngrupper. Man har däremot mycket större möjligheter att erbjuda en högkvalitativ verksamhet eftersom det finns bekant personal att tillgå, man undviker ensamarbete, man kan hjälpa varandra, det finns större möjlighet till kollegial utveckling och så vidare.
Organisationen av enheterna sköts av rektorerna som ser till att grupperna är anpassade efter ålder och antal barn. Vi litar på professionens kunskaper och vid flera verksamhetsbesök med nämnden har vi sett vilket fantastiskt arbete som görs ute på förskolorna.
Vi ska också utveckla samarbetet med MDU, förskollärarutbildningen, för att få en bättre övergång från teori till praktik genom att erbjuda praktik för studenterna.
Hela Sverige är i en situation där antalet barn minskar och då minskar även de ekonomiska förutsättningarna eftersom vi har ett system som styrs av en summa per barn. Kommunerna har de resurserna de får och vi kommunpolitiker måste förhålla oss till den realiteten. Vi gör vårt bästa tillsammans med det vi har för att få till en bra förskoleverksamhet i Eskilstuna.