Svar pĂ„ Simon Larssons nyligen publicerade insĂ€ndare "Ăppet brev till Transdev och MĂ€lartĂ„g".
Att pendla med tĂ„g ska kĂ€nns tryggt och mĂ„nga arbetar för en pĂ„litlig tĂ„gtrafik. Vi vill först och frĂ€mst beklaga förseningarna i augusti, som drabbat Simon, hans fru och mĂ„nga andra resenĂ€rer som reser till jobb och studier mellan StrĂ€ngnĂ€s samt andra Sörmlandsorter och Stockholm. Det har varit en utmanande mĂ„nad bĂ„de för er som reser och för oss som jobbar med att tĂ„gen ska rulla â och vara i tid.
Precis som Simon förvÀntar sig sÄ gör vi pÄ MÀlardalstrafik och trafikföretaget Transdev, som ansvarar för driften av MÀlartÄg, vÄrt yttersta inom vÄra ansvarsomrÄden för att erbjuda en fungerande regionaltÄgstrafik.
Transdev tog över uppdraget frÄn MTR i mitten pÄ juni inför sommarperioden och nu rullar tÄgen tÀtare i hösttrafiken igen. Tack vare mÄnga nyutbildade lokförare rÄder inte lÀngre lokförarbrist för den trafik vi kör i dag, vilket Àr otroligt glÀdjande och viktigt för dagens och framtidens trafik. Visst, det finns rutiner som behöver finslipas nÀr man tar över en verksamhet som Transdev gjort, men den gemensamma ambitionen framÄt Àr hög för att ge er som reser en stabil trafik med bra punktlighet, som gör pendling enkel och smidig.
Men det Ă€r inte alltid lĂ€tt. Det Ă€r mĂ„nga aktörer som verkar och ansvarar för jĂ€rnvĂ€gen i stort. Ska vĂ„ra tĂ„g vara i tid krĂ€vs det bland annat att infrastrukturen pĂ„ och lĂ€ngs spĂ„ren fungerar. Ăven hĂ€ndelser utanför vĂ„r kontroll, som spĂ„rspring och olyckor, leder till trafikstörningar. De mĂ„nga förseningarna i augusti pĂ„ linjen Ărebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala Ă€r ett bra exempel. I nĂ€stan hela förra veckan, 24-29 augusti, ledde ett omfattande elfel mellan Flemingsberg och SödertĂ€lje till mĂ„nga förseningar pĂ„ denna och flera andra av vĂ„ra linjer.
TÄg frÄn Eskilstuna blir ocksÄ ofta försenade ganska omgÄende efter avgÄngen pÄ grund av en hastighetsnedsÀttning vid en vÀxel utanför StrÀngnÀs, dÀr Trafikverkets arbete pÄgÄtt i över ett Är i nulÀget och som medför cirka tvÄ minuters förlÀngd restid och tidigare mer Àn sÄ. NÄgra minuter lÄter kanske inte mycket, med det fÄr följdeffekter för hela systemet eftersom strÀckan Eskilstuna-Stockholm till viss del Àr ett enkelspÄr, tÄgmöten (med tÄg Ät motsatt hÄll) kan dÄ bara ske vid platser med dubbelspÄr. Det krÀver mer eller mindre exakt tidshÄllning sÄ att tÄgen kan mötas pÄ rÀtt plats vid rÀtt tid. SmÄförseningar medför att tÄgmötena framför allt i rusningstid, med mycket trafik, inte fungerar som planerat. Det innebÀr att tÄgen blir mer försenade och att förseningarna sprids till andra tÄg.
AngÄende vÀxeln utanför StrÀngnÀs har vi haft en dialog med Trafikverket och Transportstyrelsen under en lÀngre tid, eftersom det pÄverkar trafiken och resenÀrerna sÄ negativt. Nu verkar man kunna höja hastigheten till hösten, nÄgot som kommer att minska risken för förseningar pÄ strÀckan.
NÀr det gÀller vÄra appar, har vi förbÀttrat trafikinformationen i MÀlartÄgs app i sommar. Nu kan du fÄ bÄde pushnotiser om ditt tÄg blivit försenat, se det pÄ din digitala biljett och i resesöket nÀr du ska köpa din resa. NÀr det gÀller Movingoappen fortsÀtter vi att jobba intensivt för att lösa det problem som uppstÄr vid köp i vissa nya Androidmodeller, för vi vet att det Àr en kÀlla till frustration. SjÀlvklart vill vi att alla oavsett telefonmodell ska kunna köpa Movingo och Movingo 5/30 i vÄra kundkanaler.
Avslutningsvis: Det finns stora utmaningar för jĂ€rnvĂ€gen i stort, nu och framĂ„t. PĂ„ MĂ€lardalstrafik Ă€r vi ocksĂ„ en aktiv del i MĂ€lardalsrĂ„dets "En BĂ€ttre Sits", dĂ€r sju lĂ€n samarbetar för att rĂ€tt infrastruktursatsning ska göras för att Stockholm-MĂ€lardalen ska fortsĂ€tta utvecklas â sĂ„ att exempelvis Simon och hans fru kan fortsĂ€tta bo i Sörmlands vackra landskap och resa till jobbet i Stockholm pĂ„ ett hĂ„llbart och smidigt sĂ€tt.