Svar på "Orimligt svårt att gå på toaletten på Coop" i EK 15/4.
Hej Håkan. Vi har läst din insändare och vill börja med att beklaga att din fru drabbades av sådana besvärligheter då hon behövde besöka kundtoaletten invid Coops ingång. Så ska det självklart inte vara och vi hoppas att det inte inträffar igen.
Trots att toaletterna i fråga inte ägs eller underhålls av oss, utan av fastighetsägaren/köpcentrumägaren, är vi ändå väldigt måna om att de fungerar som de ska, att de är utrustade på rätt sätt och att de kan ges tillträde till på ett smidigt sätt. Våra kunder är också, liksom övriga besökare till köpcentrumet, i behov av en väl fungerande bekvämlighetsinrättning.
I våra samtal med fastighetsägaren har vi nu glädjande nått fram till en lösning vad gäller tillträdet. Polletter som vi hade tidigare kommer inte att återinföras, dock kommer besökare som saknar en femkrona för att få åtkomst till toaletterna att kunna få den i vår kundservice. Eftersom toaletterna är till för alla centrumbesökare, får vi i vår tur ersättning i motsvarande grad från fastighetsägaren.
Att vi inte har kunnat vara behjälpliga med att växla pengar har att göra med att vårt kassasystem av säkerhetsskäl är slutet och inte tillåter växeltransaktioner.
I övrigt vill jag å fastighetsägarens vägnar meddela att toaletterna som är ur funktion tyvärr kommer att förbli så i avvaktan på att reservdelar ska anlända. En av toaletterna kommer att också att förses med möjlighet till kortbetalning som komplement till mynt eller swishbetalning.
På frågan om varför toaletterna är avgiftsbelagda eller vidare frågor om reparation, får jag hänvisa till centrumägaren, det ligger fortsatt utanför vår kontroll. Jag hoppas att vi med detta får behålla dig, din fru och alla andra kunder som har upplevt besvärligheter med toaletterna som fortsatta besökare hos oss.