123 ton lok på sex axlar som orkar dra nästan dubbelt så tung last som sina föregångare - de så kallade RC-loken -.och som är hett efterlängtade.
Men de kan inte sättas i trafik riktigt på en gång. De får starta med en kort period av stillastående:
– Vi måste utbilda lokförarna på de nya loken, säger Bengt Fors, lokchef på Green Cargo.
Han skyndar sig att tillägga att det inte blir något längre uppehåll i Green Cargos lokstallar i Eskilstuna.
– Det kanske handlar om tre, fyra dagar, lägger han till.
Några svenska lokförare har redan besökt fabriken Softronic i rumänska Craiova och fått grundutbildningen där.
– Dessa ska nu informera instruktörer som sedan i sin tur sprider kunskaperna vidare, säger lokföraren Catalin Iosub från Craiova, som är på plats i Eskilstuna.
Loket har en boggi som är tillverkad av ASEA men själva ytterskalet är en rumänsk konstruktion och just Rumänien har en lång tradition på att bygga lok och tåg.
När väl den inledande utbildningen är klar ska de båda levererade loken sättas i trafik mellan Borlänge och Oxelösund.
Sedan ska man utvärdera lokets kapacitet.
– Vi kommer att investera i ytterligare sex lok från Softronic, säger fordonsdirektören Markus Gardbring på Green Cargo.
Hur stor investering det handlar om vill ingen riktigt gå in på, men prissumman så där mellan tummen och pekfingret kan man väl bjuda på - ett lok kostar mellan 35 och 40 miljoner. Och ändå är målet med investeringen att på sikt kunna erbjuda sina kunder sänkta transportkostnader.
Det är alls ingen omöjlig ekvation, menar Markus Gardbring:
– I och med att vi får en mycket ökad kapacitet med tyngre transporter. Och även energieffektivare.
Och ovanpå detta kalkylerar man med att lägre underhållskostnader.