Strängnäs Vid två tillfällen har jag nu fått post från England där Postnord har skurit upp försändelserna. Vid bägge tillfällena såg jag när breven lades i min brevlåda och vet därför att det är Postnord som levererat dem och inte Bring mail.
Avsändaren har skrivit min adress helt korrekt och tydligt och har dessutom tejpat runt försändelsen för att förstärka kuvertet. När Postnord nu levererar breven är de uppskurna i bägge kortsidorna och det har skett med en vass kniv tvärs igenom tejpen!
Första gången detta hände var kuvertet helt tomt men i dag fanns i alla fall en del av innehållet kvar.
Om posten/tullen letar knark, eller vad man pysslar med, så borde man väl återställa försändelsen, när man ser att den har ett helt oskyldig innehåll. Jag har skrivit till Postnord om detta i början av januari, utan att få någon som helst respons.
Inger Eriksson
Eskilstunavägen i Strängnäs
--------------------------------------------
Replik från Postnord:
Brev kan skadas men stölder är ovanligt
Låt mig inledningsvis be Inger Eriksson om ursäkt för att vi levererat försändelser som uppenbart varit skadade, utan att ha klistrat på en lapp med förklaring. Vår rutin säger att om ett brev skadas i vår hantering, ska vi skicka med en ursäkt och en förklaring.
Utan att ha sett de skadade försändelserna är det svårt att bedöma vad som är förklaringen. En skada kan uppstå i sorteringsmaskinen. Den allra vanligaste anledningen är att kuvertet innehållit ett löst föremål, som slagit sönder kuvertet inifrån, när det passerar maskinsorteringen i hög hastighet.
Om Inger Erikssons kuvert varit förstärkta med tejp låter det kanske inte som en trolig förklaring. Stölder är mycket ovanliga och brevet har hanterats på många platser mellan England och mottagaren.
Vi är alltid tacksamma för information om skador som uppstår, för att kunna kartlägga stölder/försök till stöld. Ett tips är att ta bilder på skadan, så att vi får bra underlag för en undersökning. Inger Eriksson har gjort, som vi hoppas alla som är missnöjda med oss gör, kontaktat vår kundservice, och borde därmed också fått återkoppling från oss. Jag ska undersöka varför detta inte skett.
Christian Westerdahl
produktionsområdeschef, Postnord