Pedagogik och didaktik – ingenting för lärare

Foto:

Övrigt2018-03-16 05:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Didaktik – konsten att lära ut – torde vara ett genomgående inslag i alla kurser på lärarprogrammen. Så är inte fallet på Mälardalens högskola. Under mina studieår på lärarprogrammet har jag och mina kurskamrater blivit ständigt upplysta om hur viktigt tydlighet och struktur är i undervisningssammanhang. En tydlighet och struktur som saknas på lärarprogrammet.

Föreläsningarna fokuserar på faktakunskaper inom olika ämnen men ett didaktiskt perspektiv, det vill säga hur jag ska föra vidare kunskaperna till framtida elever, hur jag ska genomföra min yrkesroll som lärare.

Den biten har Mälardalens högskola missat i sin undervisning. Samtidigt har flertalet av lärarna en utmärkande avsaknad av didaktisk och pedagogisk kompetens. De kan med andra ord inte lära ut något de själva inte har kunskap om.

Vid andra lärosäten genomsyras all undervisning av didaktiska och pedagogiska inslag. De utbildar nämligen lärare. Eftersom jag vill utbilda mig till lärare är Mälardalens högskola inte längre ett alternativ. Mälardalens högskola – ni må förlora en student. Men resten av Sverige vinner en lärare.

Lärarstudent på MDH