För några dagar sedan presenterade en enig landsbygdskommité efter drygt två års våndor en lång rad mål för en levande landsbygd. Det som kom ut var bra om än inte särskilt kontroversiellt och man kan undra varför det skulle behöva ta så lång tid. Men man får väl vara glad över att våra folkvalda visar något intresse för landsbygden över huvud taget.
Men medan politikerna formulerar stolta målsättningar pågår verkligheten. Och där är det verkstad. Senaste aktören i kampen för att ta död på landsbygden är Postnord. När jag nåddes av uppgifter om att lantbrevbärarna inte längre tog emot avgående post trodde jag först att det var ett missförstånd. Men på min fråga till Postnords kundservice fick jag följande svar: ”Tyvärr är det en tjänst vi inte tillhandahåller längre. Kunder som vill skicka paket eller brev hänvisas istället till närmaste serviceställe eller brevlåda.”
Tidigare har det fungerat så att vi som har lantbrevbärare kunnat lägga ett frankerat paket eller brev i vår postlåda. Försändelsen tog sedan brevbäraren med sig när han lagt all reklam och räkningar i lådan. Nu ska vi i stället ta vår egen bil och åka efter postbilen för att lägga den avgående posten i en gul brevlåda som finns åtskilliga kilometer eller i värsta fall mil bort. Vad vinsten för Postnord är med detta är för mig en gåta. Att det för oss som bor långt från asfaltskanten innebär en avsevärd försämring är däremot helt uppenbart, i alla fall för oss.
För att bedriva postdistribution i Sverige måste man ha tillstånd enligt Postlagen. Med tillståndet följer en rad villkor. Postnord har tillstånd med villkor att utföra: ”Samhällsomfattande samhällstjänst”. Av dessa villkor framgår bl.a. att posttjänsten ska finnas i hela landet, att användare ska kunna ta emot och avlämna försändelser till rimliga kostnader samt att expeditions- och inlämningsställen ska ligga så tätt att användarnas behov beaktas.
Eftersom jag menar att Postnord nu brutit mot dessa villkor har jag vänt mig till Post och Telestyrelsen som är tillsynsmyndighet. Jag väntar med spänning på deras svar.
Utöver att beslutet att dra in denna uråldriga service är helt oacceptabel i sak måste man starkt kritisera att Postnord genomfört detta helt och hållet utan att informera berörda kunder. Tvärtom, på deras hemsida kan man fortfarande (19/1) läsa: ” Bor du på landsbygden kan du lämna brevet direkt till brevbäraren."
Anders Johansson