– Allt fler flygbolag bildas. Många av dem växer starkt och brottas samtidigt med lönsamheten. Det är i första hand dessa som får problem när piloter fattas, men det kan hända även andra bolag, tror Martin Lindgren, som basar för Svensk Pilotförening, facklig centralorganisation för alla civila yrkespiloter.
Tidigare har bolaget dragit in flighter som berör 310 000 passagerare under hösten. Linjen mellan Skavsta och Sofia i Bulgarien är en av de rutter som ställs in.
Som orsak har bolaget bland annat angett pilotbrist. Även det konkurrerande lågprisbolaget Norwegian har tvingats ställa in flyg av samma orsak.
Enligt Martin Lindgren letar många flygbolag efter främst välutbildade kaptener med många flygtimmar bakom sig.
– Konkurrensen är knivskarp, och bolagen slåss om att värva dem. Dessutom finns växande bolag i till exempel Kina som lockar europeiska piloter med årslöner på 350 000 dollar.
Ett pågående generationsskifte gör inte problemet lättare för bolagen.
– I vissa bolag är piloternas medelålder över 50 år. Samtidigt har det blivit mindre attraktivt att utbilda sig inom yrket, trots höga löner. Inom många bolag råder mindre bra arbetsförhållanden, och då väljer man andra utbildningar.
Ryanair lovar på sin hemsida att deras passagerare inte ska drabbas av fler inställda flyg för att piloter saknas.
Tror du att kunderna kan lita på löftet?
– Ryanair brukar lova rätt mycket. De kan mycket väl drabbas igen, så länge de erbjuder sämre arbetsvillkor än andra flygbolag.
Bolaget har ofta kritiserats för att vara fackföreningsfientligt och ha dåliga anställningsförhållanden.
– Därför tror jag att pilotbristen är ett problem som Ryanair får dras med, ända tills ledningen börjar respektera sina anställda och erbjuda bättre villkor, säger Martin Lindgren.
Nyligen rapporterade flera medier att 140 av Ryanairs piloter valt att gå över till konkurrenten Norwegian. Även tidigare har uppgifter cirkulerat om en "pilotflykt" från bolaget. Detta förnekar Ryanair på sin hemsida, där man uppger att antalet som slutat varit normalt och främst berott på till exempel pensionsavgångar.
Martin Lindgren har andra siffror, som säger att en femtedel av lågprisjättens piloter lämnat företaget på ett år.
– Om man bara talar om dem som är direkt anställda av Ryanair stämmer kanske bolagets uppgift. Men majoriteten av deras piloter jobbar under "förtäckta" anställningar via andra företag, och finns troligen inte med i deras siffror.
Ryanair hävdar att det finns gott om piloter som vill jobba i bolaget, och skriver på sin hemsida att 650 redan erbjudits jobb inför vårsäsongen.
– Det finns många som väntar på sitt första jobb, men det kostar bolaget massor av tid att internutbilda dem. Alla bolag letar efter erfarna kaptener, och de söker sig givetvis helst till de bolag som ger dem bäst arbetsvillkor, säger Martin Lindgren.
SN har sökt Ryanair för en kommentar.