Förskolechefen får svar: Handlar inte om leksaker

Signaturen Ett gäng trötta pedagoger svarar på förskolechefens inlägg om leksaksrengöring.

Signaturen Ett gäng trötta pedagoger svarar på förskolechefens inlägg om leksaksrengöring.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Replik2023-09-14 08:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Replik på "Skärpta krav för rengöring av leksaker" publicerad 6/9  .

Nu var det inte prioritering av leksaker som var frågan utan vilka pedagogiska arbetsuppgifter vi måste prioritera bort, för det kommer vi tvingas göra. Att våra chefer sätter in vikarier för att tvätta kommer knappast att ske.
Ni skriver att ni har haft dialog med rektorer och miljökontoret men var är dialogen med medarbetarna som ni tycker ska göra jobbet? Detta har varken diskuteras på kvällsmöten eller samverkansgrupper. Det har heller inte gjorts några Risk- och konsekvensanalyser. Under våra år inom förskolan har vi aldrig tillfrågats av våra chefer vad vi gör om/när det blir lugnare. Vi har tolkat det som tillit, att vi faktiskt utnyttjar tiden och inte sitter och rullar tummarna. Det finns alltid saker att göra.
Sveriges lärare skriver i en debattartikel 5/9- 23 att vi behöver fler kolleger och att de oroar sig för att många lämnar yrket. Är det så konstigt när vi inte får de stödresurser vi behöver.
Det här är riktlinjer från Folkhälsomyndigheten, okej, med de menade knappast att det var förskolepersonalen som skulle göra jobbet och knappast heller 6 gånger/år, utan det är något ni kommit fram till...
...men vet ni, det finns andra i Eskilstuna kommun som kan städa och tvätta och eftersom vi redan har städuppgifter sen tidigare och ni har säkert inga, så bjuder vi in er, förskolenämnden, barn-och- utbildningsförvaltningen, miljökontoret samt alla förskolechefer till städning. Så medan ni tvättar och städar tar vi hand om det pedagogiska arbetet och som ni så fint påpekade har vi god kännedom om vad som behövs tvättas och kan vi visa er det. Detta kan ge er en god inblick i förskolans värld och utmaningar.

Ett gäng trötta pedagoger