Kaffebryggare gav upp – ersattes med visningsexemplar

En kaffebryggare gick sönder och när kunden ville byta fanns det bara ett visningsexemplar kvar. Den här veckans konsumentfråga handlar om vilken rätt du som kund har när det du köpt går sönder.

16 november 2017 09:53

Fråga: Jag har en fundering. Min kaffebryggare gav upp helt plötsligt mitt under bryggning. Så jag tog med mig sagda bryggare till butiken där jag köpte den för en tid sedan. Inga problem, det var bara att traska in och hämta en ny i affären. Men, den bryggaren jag hade var slut. Då frågade jag om jag kunde få pengarna tillbaka? Svaret blev nej! Varför, ni har ju inte det jag vill ha?! Svaret blev att jag får ta det i presentkort i stället. Det slutade med att jag fick ta ett visningsexemplar. Och inte fick jag det priset nedsatt trots att hundratals varit och fingrat på apparaten och ingen kan lova att den skulle fungera korrekt. Min fråga: Får affärerna neka mig kontanter när det jag vill ha inte finns? Det var ju konstruktionsgaranti och inget butiken kan anklagas för.

Hoppas på svar.

Mvh

Annika

Svar: Hej Annika. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera ursprungliga fel i 3 år. Du har då rätt att antingen få en ny felfri kaffebryggare (avhjälpande/omleverans) eller pengarna tillbaka (hävning). Du behöver inte acceptera att få ett tillgodokort eller presentkort om affären inte kan avhjälpa felet eller omleverera varan. Du måste styrka när och vart du köpt varan i form av kvitto eller kontoutdrag.

Du skriver inte om hur gammal din vara var när den gav upp, i vissa fall kan det bli aktuellt med ett nyttoavdrag på varans värde vid omleverans för att den används en tid.

Så den kaffebryggaren du fick kan ses som en likvärdig vara om den är felfri samt har samma funktioner som din tidigare bryggare. I detta fall har du även reklamationsrätt på den utbytta varan om de skulle visa sig vara fel även på denna kaffebryggare framöver.

Skulle inte möjlighet att få ett visningsexemplar funnits skulle du fått pengarna tillbaka.

Du nämner konstruktionsgaranti, vet inte riktigt vad det står för i ditt fall då garanti är frivilligt för företaget att lämna samt att den kan se olika ut från produkt till produkt. Garanti regleras inte i konsumentköplagen. Det som däremot aldrig kan avtalas bort är de rättigheter du har enligt konsument lagstiftningen, exempelvis reklamationsrätten.

Hoppas det var svar på din fråga!

Har du en konsumentfråga?

Varje torsdag svarar konsumentvägledningen i Eskils­tuna och Strängnäs på läsarnas frågor i tidningen.

Mejla din fråga till: redaktionen@ekuriren.se. Skriv "Konsument" i ämnesraden.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!