Har du tänkt på hur viktigt det är med användarvänlig teknik? Bristfällig sådan skapar en oerhörd stress i vardagen. Men nu kan den också kosta liv. Jag talar givetvis om 1177.se. Sajten är en formidabel katastrof. Och har du bristande språkkunskaper är den snudd på omöjlig att navigera i.
I helgen publicerade vi ett reportage från en förort i Nyköping. Anledningen till besöket var att berätta om den vaccininsats som pågår där. Statistik har visat att vaccintäckningen i invandrartäta områden är mycket låg. Och med en galopperande smittspridning av Deltavarianten är vaccin det enda som kan skydda dem som bor här.
Många har hänvisat till att gruppen invandrare inte nås av information om riskerna med covid-19. Andra menar att de inte vill vaccineras då de övertygats av konspirationsteoretiker. Men på plats i Brandkärr mötte vår reporter en annan bild. Bland annat intervjuade vi en kvinna som berättade att hon inte vaccinerat sig ännu. Hon förstod inte hur hon skulle boka tid på 1177.
Och vi står just ni mitt i en brinnande pandemi. FHM pratar om vikten av vaccin. Men har vi tittat på förutsättningarna?
Låt oss göra det. Vi går in på sajten 1177.se.
På förstasidan hittar vi fyra val. Inget av dem heter: Boka vaccin, vilket man hade kunnat både hoppas och tro. Vi klickar på det minst ologiska Om vaccin mot covid-19. Vi hamnar på en undersida med åtta (!) nya länkar. En heter: Boka tid för vaccination. Vi klickar där. Men ingen bokningsida dyker upp. Istället hittar vi 12(!) nya länkar. Vi klickar på länken Hur gör jag för att boka tid? Vi klickar på den. Ingen bokningssida här heller. Istället finns det två blå texter som lyder: Om du fyllt 18, respektive Om du är under 18.
Frågan man vill ställa till utvecklarna är: Vet alla att en understruken blå text är en länk? Ponera att vi ändå gör det. Vi klickar på länken i jakt på bokningssidan och hittar sju (!) nya länkar. En heter: Så bokar du tid för vaccination. En annan heter Drop in. En tredje heter Privata vaccinationsmottagningar. Hur vet jag vilket val som är rätt?
Inom mitt gebit pratar vi om kundresan. Mitt råd till Regionen och 1177.se är: sätt på er kundglasögonen och försök navigera i ert eget system. Lägg sedan till följande knappar på förstasidan: – Boka vaccin – Boka covidtest – Beställ Covidpass, alla med direktlänkar.