Besvikelse men ingen större förvåning. Så kan man sammanfatta känslorna inför nyheten om att Grafikens hus flyttar all sin verksamhet från Mariefred till Södertälje.
Det har liksom legat i luften ända sedan den 16 mars förra året, när jag och alla andra konst- och kulturälskare i Sörmland vaknade upp till beskedet om att Kungsladugården i Mariefred, som inrymde Grafikens Hus, brunnit ner till grunden under natten.
Trots glädjen över att ingen människa kommit till skada kommer jag aldrig att glömma den förstämning som rådde i hela Mariefred när jag besökte ortens centrum och brandplatsen någon dag efter branden.
Det var blåsigt, mulet och kallt, det luktade tjära och forna tiders soptipp. Genom stängslet, som spärrade av ruinen, såg man förvridna metallkonstruktioner och svartbrända bjälkar. Allt, utom en flaska exklusiv, fransk grapefruktlemonad, som stack upp bland de förkolnade resterna av museet, caféet, grafikverkstäderna och förrådsutrymmena, var förstört. Inklusive den största nationella samlingen av samtida grafisk konst i Sverige, 8 000 grafiska blad, en ovärderlig konstskatt.
Grafikens hus vd, Nina Beckmann var trött och ledsen, men inte förkrossad utan fylld av kamplust, redo för utmaningen att bygga upp Grafiken Hus igen. Hon, hennes personal och Grafikens hus-stiftelsen fick ett brett stöd från allmänheten och konstvärlden. Snabbt samlades det in pengar, och donationer av konst vällde in. Grafikens hus skulle resa sig ur askan.
Och redan den 31 juli, bara månader efter branden, öppnade Grafikens hus i tillfälliga lokaler i Mariefred. Jag var själv på invigningen, och såg en jättefin utställning med grafik av Helena Billgren, som sett en del av sitt arbete går upp i rök i samband med branden. Grafikens hus startade snabbt också en omfattande verksamhet under beteckningen c/o Grafikens hus i samarbete med andra konstinstitutioner runt om i Sverige, med utställningar, workshops, försäljning av grafik, exempelvis i Eskilstuna konstmuseum.
Ganska snart stod det klart att det var långt ifrån självklart att Grafikens hus skulle bygga upp en ny permanent verksamhet i just Mariefred. Det har inte varit någon hemlighet att man tittat runt i flera kommuner i Sörmland, som uppvaktat det husvilla grafiska centret med olika förslag på lokaler.
Men egentligen har det aldrig handlat om byggnader, kvadratmeter och geografiskt läge. Det har handlat om tid och pengar. Tid som Grafikens hus inte anser sig ha när det kommer till att vänta på att Statens fastighetsverk ska kunna återuppbygga Kungsladugården. Pengar som ingen sörmländsk kommun och Landstinget Sörmland har velat eller kunnat hosta upp.
Södertälje kommun och Stockholms läns landsting erbjuder både en lokal där man kans starta en permanent verksamhet redan i början av nästa år (Gjuteriet i Snäckviken, granne med vetenskapsmuseet Tom Tits) och vad Nina Beckmann beskriver som "ett långsiktigt ekonomiskt engagemang" från kommunens sida.
Det kunde alltså varken Strängnäs kommun eller Sörmland matcha.
Tråkigt nog tappar vi nu en tung kulturinstitution och ett roligt utflyktsmål i länet. Det är bara att beklaga, önska Grafikens hus lycka till och gratulera Södertälje.