Finns det ens någon allmän opinion längre?

Chefredaktör Eva Burman skriver om hur man i dag enkelt kan kapa opinionen.

Foto:

Krönika2020-02-22 06:33
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kan man kapa en opinion, eller rättare sagt, skapa en opinion som inte finns? Svaret är ja. 
Det visar bland annat den senaste stormen kring SAS nya kampanj som togs ned då kritiken blev för massiv, den inte landade väl i den allmänna opinionen.

Men var det en verklig opinion som påverkade SAS beslut, eller var det en skapad, eller kapad opinion? Var det verkligen så att ALLA rasade? Experter på påverkanskampanjer har nu kommit fram till att SAS kampanj troligen blev föremål för en påverkansoperation.

Hatkampanjen mot SAS spreds som en virvelvind i de sociala mediernas undervegetation ett dygn efter att den publicerats. Filmen delades på högerextrema sajter som Nordfront och Samhällsnytt, i krypterade meddelandeappar, gick vidare till ryska statsmedier som Sputnik och RT, amerikanska 4chan, och landade slutligen i den svenska högerfalangen i svensk opinionsbildning. SD-politikern Richard Jomshof, Hanif Bali, Tino Sanandaji och Katerina Janouch hakade på drevet. 

Till slut skapades en "opinion". Ogilla-tummarna klickades i en sådan omfattning, framförallt utanför Sverige, att SAS valde att ta ner kampanjen.

Och det är en del av syftet med påverkanskampanjer. I vissa fall vill man påverka opinionen direkt med falska budskap. Men lika ofta vill man tysta delar av det öppna samtalet och därmed mångfalden av åsikter. I detta fall SAS kampanj.

Men om vi tittar på budskapet i SAS nya reklamfilm kan man förundras över den kraftiga reaktionen. Om kritiken hade handlat om att flyg är dåligt för klimatet hade man kunna förstå det. Men de arga rösterna kritiserade annat. Grundbudskapet handlar om att resande bidrar till att kulturer sprids, innovationer, utveckling. Och att resande i framtiden kanske kan bidrar till fler intryck som kan berika oss. Intryck som mat, dans, design, vindkraft och till och med demokratin. Är det ett kontroversiellt budskap? Nej. Inte alls. Det är fakta. 

Att skapa falska opinioner har blivit ett sätt att vinna framgång. Att vinna val och att påverka samhällen. På internet har allt blivit möjligt. När du kan köpa dig in på topplistan på Spotify med falska streams, så kan du lika lätt kapa din egen opinion. SAS är inte det första företag som angripits, Åhlens, Audi eller Gilette är andra exempel. Alla har angripits då de med olika budskap, eller storytelling, visat vilka värderingar de står upp för - som alla människors lika värde. Och det, mina vänner, är minerad mark. Det är idag bränsle i hatets masung.