Det är bara att erkänna ett faktum: Jag gillar att prata. När andra skickar sms eller skriver på Facebook lyfter jag hellre upp telefonen och trycker på "ring"-knappen. Att få höra någons röst – speciellt om det är någon jag träffar sällan – är helt fantastiskt. Du får höra hur personen mår, inte bara utifrån vad den säger utan hur den säger det.
På frågan "Hur är det?" sitter det i vår sociala ryggmärg att svara "bra" oavsett om det är det eller inte. Om någon av mina vänner inte mår bra vill jag veta det, precis som de skulle fånga upp mig om det var tvärtom.
Men det finns något som jag aldrig lyckats bemästra: konsten att avsluta ett samtal. Varje gång jag känner att ett telefonsamtal håller på att ta slut griper paniken tag om mig. Är den andra personen väldigt upptagen? Ska vi avsluta allvarligt eller roligt? Oavsett vilket, hur gör jag det på bästa sätt?
Jag har testat roliga röster, ett bestämt "hej då", avsluta hoppfullt med att vi snart hörs igen, låta den andra personen sköta avslutet (för någon måste hålla i taktpinnen). Dessvärre blir det lite av allt och en obekväm stämning kan uppstå.
Därför har lovat mig själv att en gång under 2017 avsluta ett samtal på ett vettigt sätt.
På återseende!
REPORTER
0155-25 68 23