Det blev facit för Sörmland efter statsminister Stefan Löfvens (S) och civilminister Ardalan Shekarabis (S) hastiga onsdagsbesök i länet. Dessutom kommer sex andra myndigheter, som Tillväxtverket och Polarforskningssekretariatet, ungefär samtidigt att landa i bland annat Östersund och Luleå.
I sak finns ingenting att invända mot att placera arbetsplatser som vi betalar gemensamt i hela landet, så länge de ligger i större eller halvstora städer som är en del av en dynamisk arbetsmarknadsregion. Får man dessutom ner lokalhyrorna, vilket ofta är fallet när flyttlasset går från Stockholm, är det väl hushållat med statliga skattepengar.
Strålsäkerhetsmyndighetens nya lokalisering har dock en större symbolisk betydelse än den rent fysiska, nämligen markeringen att Mälardalen är EN arbetsmarknad, som varken märker av läns- eller kommungränser. Det är på de premisserna IT-jätten Amazon väljer Katrineholm, Eskilstuna och Västerås när den inom kort ska bilda en så kallad datacenterregion i Sverige. På samma sätt bygger lokaliseringen av Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen i Katrineholm, Energimyndigheten i Eskilstuna och Lotteriinspektionen i Strängnäs på inpendling. Enligt SVT bor så många som hälften av de nästan 700 anställda vid de statliga myndigheterna i Sörmland inte på orten där de jobbar och hela 40 procent är folkbokförda i ett annat län (21/9-2015).
Medan SVT:s artiklar i frågan har en viss negativ klang – vad får de sörmländska kommunerna ut av att arbetstagare betalar kommunalskatt någon annan stans? – har åtminstone Stefan Löfven insett vikten av att inte tänka lokalt, utan regionalt.
Under förmiddagens pressträff underströk han förhoppningen om att många som jobbar på Strålsäkerhetsmyndigheten i dag ska vilja jobba kvar även efter 2018 och pendla. Något som i sin tur förutsätter goda kommunikationer, vilket det i dag är lite si och så med.
När jag åkte tåg från Stockholm till Katrineholm i måndags morse kom jag till jobbet över en timme senare än planerat. På tisdagen, när jag på kvällen reste från Eskilstuna till Stockholm, var det 60 minuters försening.
Det håller inte.
Om arbetsmarknadsregion Sörmland ska fungera optimalt måste småbarnsföräldrar kunna lita på att de kommer hem för att hämta från förskolan och skjutsa till fotbollsträningen i tid, samt erbjudas bra internetuppkoppling på tågen så att restiden kan utnyttjas maximalt. Därför behöver utlokaliseringen av myndigheter, om de ska kunna fungera som arbetsmarknadspolitiska draglok, gå hand i hand med en fortsatt järnvägssatsning.
Det gäller inte bara i Sörmland, utan generellt.