I dag kommer beskedet att SJ, med start den 1 december, ska bygga in wifi på 77 procent av loktågen. Det innebär internetuppkoppling i de flesta vagnar som trafikerar spåren i Mälardalen.
Installationen är ett bra beslut, som kommer att underlätta arbetspendlingen generellt. I synnerhet för dem som reser längre sträckor, som Eskilstuna/Strängnäs-Stockholm eller Vingåker/Katrineholm/Flen-Stockholm.
Däremot kan man ifrågasätta sanningshalten i beskedet som SJ gav i december förra året. Då meddelade presstjänsten att wifi på loktågen var en prioriterad fråga och att de skulle utreda möjligheten. Trots det inleddes testerna först i somras och om drygt en månad påbörjas alltså installationen, som kommer att ta cirka ett år innan den är klar i alla vagnar.
Om frågan verkligen hade varit prioriterad hade besluten fattats i en annan ordning. Nu togs de gråa dubbeldäckarna med wifi bort från sträckan Eskilstuna-Stockholm i slutet av 2016, trots att de nya tågen, med wifi, kommer först 2019. Under året har bara hälften av all trafik i Mälardalen haft internetuppkoppling.
Den som prioriterar wifi hade rimligtvis varit klar med utredningarna och testerna, och åtminstone påbörjat installationerna, innan ett sådant beslut klubbats. Detta eftersom det knappast kan ha kommit som en överraskning för SJ att många pendlare, som har vant sig vid wifi, jobbarpå tågen och har lagt upp sina arbetsdagar utifrån det, på ett sätt som inte kan sättas på paus i väntan på en långdragen utredning med ovisst resultat.
Dock gäller som så ofta, även i det här fallet, devisen bättre sent än aldrig. Framför allt eftersom beskedet innebär ett resenärer till och från Katrineholm, Vingåker och Flen, vars regiontåg aldrig har haft internetuppkoppling, vilket i sig är anmärkningsvärt, kommer att uppleva tydliga förbättringar när wifi-anslutningen är ett faktum.
Det är inte minst viktigt då delarav Strålsäkerhetsmyndigheten flyttar till Katrineholm i slutet av nästa år.