Och moralen är hög:

– Alla biter ihop. Ingen klagar, säger Tomas Bergh som regisserar årets föreställning efter att ha stått på scenen i uppsättningen "Aida" 2016 och därefter fungerat som regiassistent för "Familjen Addams" 2017 och "Råttfångaren" 2018.

Musikalen "Oliver", bygger på Charles Dickens berättelse om den föräldralöse Oliver Twist som hamnar i lära hos stortjuven Fagin efter att ha blivit utsparkad från sin barnhemsplacering, sålts till en begravningsentreprenör och slutligen hamnat på gatan. Tillsammans med ett gäng andra småpojkar får han en gedigen utbildning i stjälandets ädla konst.

Artikelbild

Kolladan gör sig bra som kuliss till 1800-talets London.

–Historien har många bottnar. Kriminalitet, fattigdom, barn som far illa, utsatta kvinnor, stark vänskap och destruktiva förhållanden. Trots att "Oliver" utspelar sig på 1800-talet är igenkänningsfaktorn hög, säger Tomas Bergh som till vardags jobbar på Hyresgästföreningen och precis som resten av de medverkande i "Oliver" satsar semestern eller sommarlovet på Kolhusteatern.

– Trots att vi inte är proffs så vill jag påstå att vi ligger så nära det går att komma. Vår ambition är att publiken ska kunna luta sig tillbaka och njuta av föreställningen utan att fundera över att vi är en ideell amatörteater.

Det betyder såklart en hel del utmaningar för de unga artisterna.

- Ja, det gäller att inte tappa bort sig. Och om man ändå gör det så ska man kunna lösa det, helst utan att publiken märker något.

Artikelbild

Kolladans väggar bär fortfarande spår av verksamheten som en gång bedrevs på bruket.

Kolhusets innanmäte ger utan problem associationer till de mörka gränder och gator i slumkvarterens London där "Oliver" utspelar sig. Mitt på scenen tornar dessutom landmärket London Bridge upp sig. Det råder ingen tvekan om var Oliver och hans komanjoner befinner sig.

Josephine Thunell står för sånginstuderingen och Agneta Ottosson för koreografin. Båda medverkar dessutom i föreställningen. Kapellmästare är Dan Jisei.

Artikelbild

Josephine Thunell svarar för sånginstudering och Tomas Bergh för regi.

– "Oliver" ställer väldiga krav på musiken eftersom den ursprungligen är skriven för stor orkester och vår bara består av sex musiker. Dessutom har vi några riktigt stora nummer med nästan 30 personer på scen samtidigt. Och flera bärande scener med barn, varav några står på scenen för första gången, säger Tomas Bergh.

En veckas intensiva repetitioner återstår. Det kommer att gå åt mycket pizza.

Artikelbild

"Nancy" och "Oliver" repar en danscen.

- Har alla beställt än? ropar Tomas Bergh innan han kilar iväg för att fixa leveransen.