Varför då?

– Det är en lång historia. Första delen utspelade sig tidigt 70-tal när jag var helt ny som jazzdiggare. Hemma hos en kompis här i stan fick jag syn på lp:n "Börje Fredriksson". Jag hade aldrig hört talas om honom tidigare, men när jag såg att idel kända namn från den svenska jazzeliten medverkade på skivan insåg jag att det måste ha varit något särskilt med denne Börje.

Det visade sig att han var farbror till Stefans kompis Annika och att skivan getts ut postumt 1969. Börje Fredriksson gick bort året innan, bara 31 år gammal.

Artikelbild

Musikern Stefan Wistrand, själv saxofonist, har skrivit boken om Börje Fredriksson.

- På den tiden fanns inget Spotify och det var krångligare att få tag på musik än idag. Men han fastnade i minnet, jag är ju själv saxofonist och hörde direkt att Börje Fredriksson hade en alldeles särskild, personlig spelstil.

Börje Fredriksson föddes 1937 i Klosters församling och växte upp i Björsund utanför Eskilstuna. Dragspel var det första instrument han gav sig i kast med. Ett sådant fanns i hemmet - pappan var också dragspelare. Unge Börje blev omgående en virtuos och fick resa till Stockholm och medverka hos farbror Sven i Barnens brevlåda.

Efter folkskolan sökte Börje Fredriksson till Svea livgarde och antogs 15 år gammal som militärmusiker.

- Det var en av få vägar till musikutbildning för den som inte hade ekonomiska möjligheter att gå på akademien, berättar Stefan Wistrand.

Artikelbild

Joakim Milder, musikprofessor, medverkar på releasen i Stockholm.

I livgardet spelades bleckblås och nu blev valthorn Börje Fredrikssons huvudinstrument. Några år senare började han spela saxofon - det var i jazz- och dansorkestrarna det fanns möjlighet att få extraknäck och bättra på ekonomin. Snart spelade han med jazzmusiker som är namnkunniga än idag.

- På den tiden fanns två riktigt stora saxofonister. Den ene var Bernt Rosengren, den andre Börje Fredriksson.

Artikelbild

Börje Fredriksson började på dragspel och fortsatte med valthorn innan han landade på saxofon.

När Stefan Wistrand, nu musikbibliotekarie, någon gång på 2000-talet började forska i Eskilstunas dans- och jazzorkestrar under 1900-talet dök Börje Fredrikssons namn åter upp.

-Jag fick kontakt med musiker och andra som känt honom och gjorde en rad intervjuer, bland annat med hans bror.

Artikelbild

Tillsammans med Svenskt jazzarkiv planerade Stefan Wistrand att ge ut en CD med Börje Fredrikssons livespelningar som sparats av en grammofontekniker.

Men projektet bytte riktning och blev istället en biografi över saxofonisten från Eskilstuna som försvann från jazzscenen alldeles för tidigt.

-Däremot har Joakim Milder, professor på Musikhögskolan, skrivit ned hans kompositioner på noter.