Skulpturer i dans på Eskilstuna konstmuseum

Med vernissage på lördag dansar Julia Bondessons själar i trä på Eskilstuna konstmuseum.

"Eviga gester" i poppel och snöre.

"Eviga gester" i poppel och snöre.

Foto: Eva Axelsson

Kultur2019-10-17 14:15

Utställningens titel är "Ghost Dance" och Julia Bondesson har inspirerats både av traditionellt japanskt träarbete, den japanska dansformen buto - mörkrets dans -  och dockteater.

Julia Bondesson arbetade med träskulpturer redan på Konsthögskolan och fortsatte studierna i Japan och Thailand. 

Kroppar i trä har följt henne och nu visar hon ett urval av de skulpturer hon skapat under de senaste åtta åren.

–  När jag började var det ganska ovanligt att som konstnär jobba i trä, säger Julia Bondesson vars främsta arbetsredskap är bildhuggarjärn, såg, borrmaskin och klubba.

Utställningsrummet är delvis mörklagt. I centrum vilar "Eviga gester",  en kropp i poppelträ som återfinns också i det videoverk som visas i "Ghost dance". I rutan rullar 23 minuters performance då Julia Bondesson utför en dans tillsammans med skulpturen. Allt filmat i en enda tagning av Alexander Wireen.

–  Balansgången är att både vara förberedd och samtidigt improvisera. Koreografin förändras utifrån både rummet och betraktaren, säger Julia Bondesson som kommer att utföra en performance tillsammans med skulpturerna i samband med lördagens invigning av utställningen.

"Ready for action" i lindträ för tankarna både till altartavlor och masker,  medan det lilla babianhuvudet i "Eternally Fertile" tycks kommunicera  med riddarsporren och blomsterkransen intill.

–  Kusligt? Ja, men också spännande, intressant och något djupt undermedvetet jag behöver bearbeta, säger Julia Bondesson.

Utställningen pågår till den 2 februari 2010.

Julia Bondessons främsta arbetsredskap är bildhuggarjärn, såg, borrmaskin och klubba.
Julia Bondessons främsta arbetsredskap är bildhuggarjärn, såg, borrmaskin och klubba.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!