Två sonater och två konserter för barockfioler, barockcello, cembalo samt barockoboe och blockflöjt bjöds publiken på lördagsaftonen då ensemblen Brustna Hjärtan Barock konserterade på scenen i Gripsholms slottsteater.
Denne produktive Teleman, som skrev mer än Bach och Händel tillsammans, var barockens mest kända tonsättare och skrev en rytmiskt spänstig, frisk och melodiskt medryckande musik. Kanske påminner han om Vivaldi stundtals?
Hans sonatsatser är korta, bjuder på elegans och en briljant teknik. Ofta finns en folklorekrydda i melodiken, allt sammanhållet av en suverän formbehärskning. Ensemblen Brustna Hjärtan Barock arbetar med sensträngade stråkinstrument samt cembalo och blåsinstrument av exakt samma typ som fanns under barocken. Barockcellon berättades vara byggd 1741, et vill säga fyra decennier innan Gripsholmsteatern togs i bruk.
Den härliga ensemblen, dessa fem unga, mästerligt spelande musiker fyllda av entusiasm att få förmedla hur barockens musik lät, resulterade i en veritabel konsertsuccé. Teatern var fylld till sista plats och inte minst kommenterades konserten uppskattande av ett stort antal tyska besökare som värdesatte att få höra sin landsmans kammarmusik.
Brustna Hjärtan Barock tillhör en utsökt kammarmusikelit som imponerar å det allra högsta, där lyssnaren får ett utsökt tillfälle att höra åldriga kammarverk på det sätt som musiken är komponerad och tänkt att framföras.
Särskild eloge ges till gruppens virtuosa Jana Langenbruch med sitt fullkomligt mästerliga spel på barockoboe och blockflöjt.