Pandemins andra digitala kulturkonvent startade samma dag som restriktionerna lyftes. I dagarna tre hölls ett hundratal programpunkter, de flesta på nätet. Under hela hösten var siktet inställt på ett fysiskt konvent. Men så kom nya restriktioner. I rödaste rappet fick Folk och Kultur ställa om.
– Jag är grymt imponerad över hur väl allt fungerat. Förra året var vi inställda på digitalt och hade mycket längre startsträcka. Nu fick vi göra om planerna på bara några veckor.
Men eftersom det blev fritt fram att träffas fysiskt igen den 9 februari så blev det trots allt även ett och annat "riktigt möte" i Eskilstunas Munktellstad - Folk och Kulturs hemvist sedan starten 2018.
– Förra året satt jag och Kerstin Brunnberg ensamma i en studio och ledde konventet. I år har betydligt fler varit på plats.
Hur många som deltagit i årets Folk och Kultur på nätet finns ännu ingen statistik på. Förra årets digitala konventet slog rekord med 12 000 besök. Det senaste fysiska Folk och Kultur hölls i februari 2020, veckorna innan pandemin bröt ut på allvar. Det samlade 4 500 personer på plats i Eskilstuna under de fyra dagar konventet pågick.
– Nu när vi tvingats lära oss att arbeta digitalt tror jag att vi kommer att göra vissa program digitala även i fortsättningen. Det gör att många fler kan nås, säger Åsa Kratz som i sin egenskap av ordförande i Länsteatrarna i Sverige ingått i Folk och Kulturs styrgrupp sedan start.
Tillsammans med Regional Musik i Sverige och Länsmuseernas samarbetsråd är Länsteatrarna initiativtagare till Folk och Kultur, ibland kallat en Almedalsvecka för kultursektorns politiker och byråkrater - d vs de som bestämmer över hur skattepengarna till kultursektorn ska fördelas och användas.
Också Ismo Railisson, projektledare för konventet, är trots förutsättningarna mycket nöjd med 2022 års version.
– Överlag har det funkat bra. Nya plattformar och nya verktyg har en tendens att hacka och lagga, men allt går ju att lösa - och det har vi också lyckats med.
Vad var bäst?
– Den otroliga förståelsen vi mött från de olika arrangörerna när vi tvingades ställa om till digitalt i sista stund. Och så förstås den bredd och spridning vi haft på innehållet. Centrum och periferi, kulturens återstart och ungdomspolitikerna syn på framtiden. Det har varit roligt, frustrerande, lärorikt och utmanande om vart annat.