Regin Wellander började måla fantasyväsen redan som 13-åring. Men nu har den tidigare hobbyn blivit ett yrke. Under 2019 började han anlitas av etablerade företag som tagit del av hans portfolio. Däribland speltidningen Fenix och rollspelsföretaget Åskfågeln Förlag.
– Det var i sexan eller sjuan som jag tänkte att det var någonting jag faktiskt ville bli bra på. Då var det inte att illustrera, utan mer att jag tyckte det var kul att rita drakar. Jag hade internet som min lärare, säger 18-åringen som bor hemma hos sina föräldrar i Nyköping.
Just nu är han illustratör för ett nytt kortspel för rollspelsförlaget Eloso. Där han i uppdrag att måla hela världen som spelet utspelar sig i.
Vad är det som driver dig?
– I slutändan handlar det om att inspirera andra. De enda jag såg när jag växte upp var coola gubbar och tanter som gjorde målningar. Det är så härligt när man ser någon yngre göra det man själv vill hålla på med, vilket också visar att det faktiskt går att göra. Kan jag ge den inspirationen till andra är jag lycklig.
– Det är okej om saker är fula. Allt är egentligen fult i början.
Vad har du för planer för 2021?
– Om vi lämnar kortspelet jag jobbar är mitt mål att verkligen ta tid att sätta in mig i mitt egna projekt som heter Wyrdheim. Jag tror inte det kommer finnas fler tillfällen jag har så pass mycket tid för det.
Wyrdheim är ett samlingsnamn för en sagovärld med nordiska mytologiska varelser. Planen är att det ska finnas en samling illustrerade noveller som utspelar sig i världen där man får följa såväl människor som väsen. Just nu testar han om världen kan användas för att göra ett rollspel, berättar han.
– Målet är i framtiden är också att släppa en fälthandbok för studier av nordens varelser. Den ska innehålla en modern tolkning av samma väsen som finns i Wyrdheim fast i en modern miljö. Det sätter förhoppningsvis gnistor i andras fantasier att det faktiskt skulle kunna finnas något övernaturligt där ute.
Var ser du dig själv om fem år?
– Förhoppningsvis i en stuga någonstans och lever livet ute i skogen med en canvas och målar troll för att jag tjänat så löjligt mycket pengar på att vara härlig och inspirerande, skämtar Regin Wellander.
Det verkliga målet är dock att jobba på som illustratör på ett tv-spelsföretag, berättar han. Jobben är många om man är driven. Men i och med att han trivs bäst i lugnet på landet kommer det bli en uppoffring att flytta till storstäderna där jobben finns.
– Det är så jäkla hektiskt. Visst är vi flockdjur. Men idyllen är att jag och alla mina nära och kära har en egen liten by vid vattnet. Man behöver inte det där storslagna eller tjäna äckliga mängder med pengar. Det gör en inte lycklig.
Kan du se några trender inom fantasy?
– Artister som Simon Stålenhag och Jakub Rozalski har gjort något som inte jättemånga hållit på med tidigare. Nämligen arbeta med kontraster. Det kan handla om att lägga in sci-fi-robotar och dinosaurier i 1970-talets Sverige eller robotar och varulvar i 1920-talets Ryssland. Det går inte ihop och det är vad som gör att man dras till dem, säger Regin Wellander och fortsätter:
– Jag tror att många kommer experimentera med det framöver. Det är något som känns bekant men ändå främmande.