Scenkonst Sörmland har numera ett delat ledarskap, där Maria Weisby fortsätter som konstnärlig chef och Jörgen Lindvall är verksamhetschef. Det innebär bland annat att han har ansvar för ekonomi, personal och kommunikation. Ansvaret för planering, utveckling och uppföljning ska de båda cheferna dela på.
Vi träffas på hans kontor i Scenkonst Sörmlands lokaler i Munktellområdet i Eskilstuna. Det är mörkt och lite murrigt i samma grå färgskala som himlen har denna ösregniga dag. Det är höst och Scenkonst Sörmlands första verksamhetschef har precis hunnit installera sig i arbetsrummet och som veckopendlande Eskilstunabo.
Jörgen Lindvall är 57 år och mantalsskriven i Vetlanda kommun, där han har sin dotter och sin katt. En del av honom är också förankrad i Skåne. Han är ursprungligen från Malmö och på somrarna längtar han till Österlen.
Han har en bakgrund som frilansande regissör av operor och musikteaterföreställningar, konstnärlig ledare och administrativ chef. Närmast kommer Jörgen Lindvall från ett jobb som kulturchef i region Jönköping. Där hade han arbetat i nio år.
–Jag lever i förvissningen om att vara chef för länge på samma plats inte är så bra. Det gäller att lämna i ett bra läge, och nu var det rätt tillfälle att göra någon annat, säger Jörgen Lindvall.
Stabilitet. Kommunikation. Struktur. Planering. Framförhållning. Det är vad Jörgen Lindvall betraktar som det viktigaste att åstadkomma som chef vid Scenkonst Sörmland.
– Det är utom tvivel att det behövs för att bära ett konstnärligt innehåll, säger Jörgen Lindvall.
Under hela intervjun återkommer han hela tiden till ord som kommunikation och dialog, både intern i verksamheten och utåtriktad mot regionens invånare.
Uppdraget är att främja och leverera teater, dans, film och livemusik till regionens invånare - med särskilt fokus på barn och ungdomar. Här är Scenkonst Sörmland unikt. I tre decennier har man haft sin egen modell där alla barn- och ungdomar i regionen mellan fem och 15 år får uppleva professionell scenkonst två gånger per år.
Verksamheten skiljer sig också på andra sätt mot andra regioners genom att inte ha någon egentlig fast scen och stor fast ensemble. I stället arbetar samarbetar Scenkonst Sörmland med först och främst kommunerna, men även med andra aktörer som tillhandahåller scener och spelställen, som till exempel Sörmlands bygdegårdar. Dessutom är Scenkonst Sörmland uppdragsgivare år frilansande regissörer, manusförfattare, skådespelare, musiker och andra yrkeskategorier inom scenkonstområdet.
Varumärket Scenkonst Sörmland är förvisso starkt, men behöver förtydligas och stärkas.
– Det ska stå för någonting, det behöver vi arbeta med, säger Jörgen Lindvall.
Utgår man från en plats blir det lättare, men inte självklart bättre. Scenkonst Sörmland har möjlighet att spela på både större och mindre scener, vara tillgänglig på många olika platser och både göra snabba produktioner eller arbeta med föreställningar och projekt över längre tid.
– Men det är viktigt att vi vågar vara tydliga med vad vi ska göra, för vem och vad det har för ekonomiskt pris. Vi kan inte vara på alla arenor samtidigt.
I somras och nu i höst har Scenkonst Sörmlands egna produktion "Ett dockhem" gjort stor succé hos både kritiker och åskådare. Men de senaste åren har Scenkonst Sörmland även producerat flera föreställningar som haft svårt att locka publik.
Att möta och nå ut till många är så klart viktigt, men man ska akta sig för att jaga publik, säger Jörgen Lindvall.
– Vi kommer ändå aldrig att nå alla. Det är också viktigt för oss att vara en del av den konstnärliga utvecklingen.
Jörgen Lindvall tycker att det är svårt att svara på vilken typ av kulturevenemang han själv helst går på.
– Det kan vara lika härligt att gå på en operaföreställning som ett litet litterärt evenemang och njuta av det talade ordet.
Vad han ägnar sig åt på fritiden rör sig ganska friskt, säger han. Via sin dotter, som spelar handboll, har han alltmer börjat gilla att gå på idrottsevenemang.
– Jag har kommit att uppskatta stora fotbollsmatcher, man skulle kunna likställa dem med kulturevenemang, en sorts gladiatorspel. Men idrott är inte kultur, idrotten jobbar inte med att visa folks livsvillkor.
Kultur och konst är något som nästan alla har åsikter om, och gärna ifrågasätter, särskilt inom en verksamhet där den delar budget med sjukvård.
– Få människor kan tänka sig ett liv utan kultur. Sjukvård behöver man för att kunna överleva, konst och kultur behövs för att man ska vilja överleva, säger Jörgen Lindvall.