Sedan 2011 har Christian Kjellvander bott i hjärtat av Sörmland, i Österåker utanför Vingåker. Men så är det inte längre. Faktum är att det gamla missionshuset där han och hans familj bodde i åtta år precis har sålts.
I huset spelade han in fem suveräna plattor och hade en egen studio med åtta meter i takhöjd. Han trivdes som sörmlänning men är också stadd i rastlös förändring vilket nu tagit honom till Stockholm där hans barn finns med sin mamma.
Frugan har han skilt sig från, ny studio har han på Södermalm. Dessutom finns ett hus i Skåne där han håller på att bygga sig en framtida inspelningsstudio.
Kjellvander är produktiv och kom förra året ut med skivan "Doom Country" tillsammans med jazzgruppen Tonbruket. I sommar ger han två konserter med dem som kompband.
På Fåfängan kommer han uppträda ensam med en gitarr. Ett par kortare låtar från "Doom Country" kan det bli, säger han, annars levereras idel Kjellvander-klassiker.
Hittills har han bara gjort två spelningar i år, Skottvång i april och Ulricehamn i lördags då sommarturnén drog igång.
– Det ska bli kul att lira i sommar, först kändes det som att man skulle steka hela sommaren på grund av corona, men nu har jag 17 spelningar inbokade, säger Christian Kjellvander.
Hans musik kännetecknas av ett oändligt vemod med basrösten som mullrar fram. Men skenet bedrar. Vid vår intervju är det en energiskt kvittrande herre som pratar om framtiden, gig, plattor och nya upptäckter.
Turné mitt under brinnande coronakris verkar inte bekymra honom alls.
– Det är speciellt och blir väldigt intimt. Man behöver inte ha ångest för att det inte är fullt. Jag spelar ju min musik och turnerar över hela världen och det kan vara 50 pers i Madrid, jag är van att spela för få människor också. Jag har ett stort spann på min popularitet i olika länder, säger Kjellvander.
Om spela på Fåfängan säger han:
– Det brukar vara slutsålt, man känner att man är populär där. Det är ett väldigt mysigt ställe med den naturliga amfiteatern. Jag har spelat där två gånger tidigare.
Coronakrisen avbröt Kjellvanders pågående Europaturné i mars och han fick ställa in över tio gig. Men det bekymrar honom inte heller. Han är van vid snabba förändringar, det måste man vara i musikbranschen, menar han.
Våren tillbringade han med att spela in en ny skiva som kommer i höst.
Att lämna Sörmland för huvudstaden, hur går det då?
– Det är annorlunda, jag tycker man ska prova olika saker. Jag är äventyrligt lagd, gillar att kasta mig in i nya världar och testa och försöka förstå hur det funkar. Jag offrar gärna mig själv för den vetskapen. Det har drivit mig i ganska många år. Nu bor jag minimalt inne i stan, säger Christian Kjellvander.
Inför plattan "A Village: Natural Light" från 2016 jobbade han till exempel som vaktmästare på Österåkers kyrka i ett halvår. Det vidgade hans perspektiv och resultatet blev ett mästerverk, inspelat i den gamla missionskyrkan.
– Jag gillar den grejen, det går ingen nöd på mig bara för att jag jobbar och pausar musiken ett halvår. Erfarenheterna är så mycket högre än min egen bekvämlighet, jag är inte så ängslig av mig.
– Dessutom är kyrkovaktmästare ett gammalt drömjobb. När man jobbar med texter och musik, som är ganska okoncisa och mjuka värden, blir resultaten väldigt långdragna, så jag hade länge lekt med tanken på att testa ett jobb där resultatet kommer samma dag och känna hur det kändes, säger Kjellvander.