Lägger till tid och hand i industritillverkade tyger

Konstnären Charlotte Walentin dekonstruerar och skapar nytt. Ett tyg blir till tusen trådar målade med milda tuschfärger. Drygt två meter canvas förvandlas till en veckad synvilla i grönt. På lördag tilldelas hon Carl-Axel Valéns konststipendium på Eskilstuna konstmuseum.

"Jag jobbar mycket med objektens förhållande till rummet och vad som händer när man rör sig runt det. "Därav namnet 'Prepositioner'" säger konstnären Charlotte Walentin som ofta intresserar sig för ord i sitt konstnärskap.

"Jag jobbar mycket med objektens förhållande till rummet och vad som händer när man rör sig runt det. "Därav namnet 'Prepositioner'" säger konstnären Charlotte Walentin som ofta intresserar sig för ord i sitt konstnärskap.

Foto: Eva Axelsson

Kultur2020-10-22 18:52

"Prepositioner" är namnet på Charlotte Walentins utställning - och ena halvan av Valénstiftelsens årliga stipendium. Den andra utgörs av 200 000 kronor - en summa som gör priset till ett av den svenska konstvärldens största.

För Charlotte Walentin, bosatt och verksam i Malmö, kom det snudd på som en chock. 

undefined
"Corall" betyder inhägnad. Verket har Charlotte Walentin skapat genom att plocka ut vävtrådarna ur linnet.

Någon anledning att slå ned blicken har hon inte - den fristående stipendiejuryn består av kvalificerade krafter med full koll på svensk samtidskonst, intygar Kenneth Åström, ordförande i stiftelsestyrelsen och tidigare chef för Eskilstuna konstmuseum.

undefined
"Unwowen" var ursprungligen ett stycke bomullstyg som Charlotte Walentin monterat ned till dess minsta beståndsdelar - tråd.

I motiveringen heter det att Charlotte Walentin "visat på ett imponerande flöde av rumsligt starka skulpturala verk som vibrerar av poesi och sensualism”

Verken är både tids- och utrymmeskrävande. Som när hon jobbat med "Unwowen" som ingår i "Prepositioner". 

– Jag lägger ut tyget på golvet, plockar ut trådarna och färgar dem med hjälp av en blomspruta fylld med utspädd tusch. Det är intressant att föra in både handen och tiden i objekten. Eftersom jag utgår från industriella tyger blir det som en sorts cirkelgång.

"Green Hiatus" bygger på 2, 30 meter tyg som veckats ihop till 35 centimeter och försetts med ram i trä. 

undefined
2, 3 meter veckad canvas i en ram på 35 dentimeters bredd. I "Green Hiatus" har Charlotte Walentin gått i duell, eller dialog, med materialet.

– Vecken faller åt lite olika håll bortom min kontroll. Jag försöker alltid lämna utrymme till materialet.

Pågår till 31 januari.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!