Utställningens titel är "Ghost Dance" och Julia Bondesson har inspirerats både av traditionellt japanskt träarbete, den japanska dansformen buto - mörkrets dans - och dockteater.
Julia Bondesson arbetade med träskulpturer redan på Konsthögskolan och fortsatte studierna i Japan och Thailand.
Kroppar i trä har följt henne och nu visar hon ett urval av de skulpturer hon skapat under de senaste åtta åren.
– När jag började var det ganska ovanligt att som konstnär jobba i trä, säger Julia Bondesson vars främsta arbetsredskap är bildhuggarjärn, såg, borrmaskin och klubba.
Utställningsrummet är delvis mörklagt. I centrum vilar "Eviga gester", en kropp i poppelträ som återfinns också i det videoverk som visas i "Ghost dance". I rutan rullar 23 minuters performance då Julia Bondesson utför en dans tillsammans med skulpturen. Allt filmat i en enda tagning av Alexander Wireen.
– Balansgången är att både vara förberedd och samtidigt improvisera. Koreografin förändras utifrån både rummet och betraktaren, säger Julia Bondesson som kommer att utföra en performance tillsammans med skulpturerna i samband med lördagens invigning av utställningen.
"Ready for action" i lindträ för tankarna både till altartavlor och masker, medan det lilla babianhuvudet i "Eternally Fertile" tycks kommunicera med riddarsporren och blomsterkransen intill.
– Kusligt? Ja, men också spännande, intressant och något djupt undermedvetet jag behöver bearbeta, säger Julia Bondesson.
Utställningen pågår till den 2 februari 2010.