Suzanne Osten – "Ljuset i Teatersverige"

Regissören och dramatikern Suzanne Osten är död. I samband med sin 80-årsdag tidigare i år hyllades hon stort på Dramaten som en pionjär och centralgestalt inom svenskt teaterliv, i synnerhet för barn- och ungdomsteatern.

Dramatikern Suzanne Osten. Arkivbild

Dramatikern Suzanne Osten. Arkivbild

Foto: Pontus Lundahl/TT

Kultur2024-10-29 09:24

Osten hade nyligen genomgått en hjärtoperation, och familjen berättar om hennes bortgång för Aftonbladet.

– Hon är den underbaraste människan jag träffat i hela mitt liv. Det är vad jag vill säga, säger hennes partner Per Tjernberg till tidningen.

Även som 80-åring var hon fullt yrkesaktiv.

I fjol satte Suzanne Osten upp idéhistoriska "Konspirationen" på just Dramaten, och tidigare i år berättade hon om den självbiografiska komedi som hon jobbade på: "Love duet", där hon lekte med genikulten runt Ingmar Bergman.

"En gigant"

Maria Sid, teaterchef på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm beskriver henne som "det eviga ljuset i Teatersverige".

– Hon är den som fört oss framåt. För oss är hon en gigant och hon har banat väg för så många, särskilt kvinnor.

Suzanne Osten inledde sin bana som film- och teaterregissör på 1960-talet och kom till Stockholms stadsteater 1971. Hon grundade Unga Klara 1975 och utvecklade en undersökande och banbrytande teater som gav ekon även internationellt. Med "Medeas barn" berättade hon om Lill-Jason och Lill-Medea och om hur barnen drabbades av skilsmässa. "Babydrama" 2006 inledde en helt ny genre – spädbarnsteater.

När teaterchefen Benny Fredriksson 2009 inte längre ville att Stadsteatern skulle finansiera Unga Klara var det ett hårt slag. Men Suzanne Osten kom tillbaka och debuterade exempelvis på Dramaten 2016.

"Barnpositionen"

Vuxenteater och babydrama – allt hon gjorde – utgick från det som hon kallade för barnpositionen i sitt liv. Både hennes dramatik och filmer präglades av uppfattningen om att barn har samma rätt till konst som vuxna vilket fick henne att arbeta fram en egen konstnärlig praktik.

– Varför ska inte "Babydrama" vara lika intressant som "Peer Gynt", varför ska inte en barnpjäs vara utrustad med de bästa skådespelarna? Men tyvärr är vi ju så beroende av vuxnas ängslan. Vi som håller på med konst för barn möter hela tiden en enorm rädsla, sade hon till TT efter att ha gett ut sin självbiografi, "Vem tror hon att hon är, Suzanne Osten?"

Maria Sid framhåller att arvet efter Osten måste bäras vidare:

– Hon har kämpat för barn och ungdomar, alltid. Vi måste bära med oss hennes budskap och tala om den kraft som barn- och ungdomsteater har – och hur viktigt det är i världen.

Fakta: Suzanne Osten

Född: 1944.

Uppväxt: På Stora Essingen, tillsammans med sin mamma Gerd som var filmkritiker och vars psykiska problem tilltog under åren.

Namn: Under sina första år hette hon Carlota efter en spansk cirkusartist. I skolan tog hon sig namnet Suzanne för att slippa bli mobbad. Om någon kallade henne Sussie lät hon bli att svara.

Bakgrund: Studentteatern i Lund, Fickteatern, Unga Klara, var också utbildad gestaltningsterapeut.

Bland hennes mest uppmärksammade filmer finns "Skyddsängeln", "Flickan mamman och demonerna" och "Bröderna Mozart".

Hon blev också tidigt framgångsrik som debattör från teaterscenen, bland annat med "Jösses flickor", som hon skrev tillsammans med Margareta Garpe. Med "Det allra viktigaste" (2002) iscensatte hon ett egensinnigt queermanifest.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!