Många av vårens föreställningar ställdes in när pandemin slog till mot Nöjessverige, och sommarens evenemang gick snart samma öde till mötes.
– Det har varit så gott som dött sedan i mars, säger Kirsty Armstrong, som sedan knappt två år tillbaka har jobbat heltid som frilansande komiker.
– Man har levt på hoppet sedan i våras och sitter hela tiden och väntar, för man vet ju inte, det kanske öppnar upp igen och då vill jag vara redo att köra, fortsätter Armstrong, som förra året nominerades till årets nykomling och i år till årets kvinnliga komiker på Svenska Standupgalan.
Vanligtvis uppträder hon på olika evenemang runt om i landet. I stället har hon sedan våren gjort ett fåtal poddar, levt på besparingar och nyligen återgått till sitt tidigare jobb som fritidspedagog. Men ståupp-landskapet har under hösten så smått börjat eka av skratt igen. Det får dock fortfarande endast vara 50 personer i lokalerna åt gången, så det är inte vinstdrivande som innan, säger komikern.
– Jag har fått några erbjudanden om gig i höst, så det har absolut börjat puttra, men jag tror inte att branschen kommer i gång förrän nästa år.
– Å andra sidan spelar vår bransch ingen större roll, vi fyller ingen samhällsviktig funktion. Allt fokus just nu borde läggas på sjukvården, säger Kirsty Armstrong, som är långt ifrån ensam i branschen om att finna sig i en ny verklighet.
"Börjat rulla"
Hampus Algotsson driver Ståuppbolaget, ett scenproduktionsbolag inriktat på ståupp och humor, som arrangerar turnéer åt komiker. Vårens turné som abrupt ställdes in har nu, ett halvår in i krisen, börjat rulla igen.
Publiken begränsas, men det är bättre än inget. Ståupp är inte ståupp utan publikens närvaro, konstaterar Hampus Algotsson.
– Från mitten på mars till sista augusti hade vi inte ett enda evenemang. Totalt är det drygt 30 evenemang som inte blivit av det senaste halvåret.
Bolaget jobbar med komiker som kan ta in mellan 100 och 300 personer per föreställning i medelstora och stora städer.
Långt ifrån normalt
Företaget driver också två ståupp-klubbar i Göteborg och Skövde, vilka har “legat helt nere” sedan i våras. Men under första halvan av september hade klubbarna säsongspremiär. Trots det kommer det att bli en långt ifrån vanlig höst.
En normal höst brukar bolaget arrangera sju shower med 250 biljetter per show. De kommande månaderna blir det istället 16 shower med 50 gäster per föreställning.
– Det är inte riktigt hälften så många biljetter som en vanlig höst, men inte så långt ifrån. Vi klarar det, men det är verkligen tajta tider. Det känns inte jättetryggt, säger Hampus Algotsson.
Men publiken längtar efter att komma tillbaka till föreställningar, som inte minst syns på sociala medier, tillägger han.
– Jag känner mig hoppfull.
"Blev vår räddning"
Trots de många inställda evenemangen, och det betydligt färre antalet föreställningar som planeras under resten av året, minskar inte bolagets omsättning i år lika mycket som tidigare trott.
– Under våren fick vi tid att testa idén med att ha en nätbutik där vi säljer merchandise för komiker och poddar, som muggar och t-shirts med olika tryck.
Utan e-handeln skulle omsättningen för i år varit omkring 40 procent lägre jämfört med förra året, motsvarande en miljon kronor, enligt Algotsson.
– Det var en räddning för oss, säger han.