Förvirrade publiken – nu är de oense

Under lördagen skulle Emrik & Wefunky band varit förband till Carola i Sundbyholm. Men de dök aldrig upp. Enligt arrangören berodde det på tekniska svårigheter. Nu berättar frontmannen Emrik Larsson att de blev avbokade i sista stund, med förklaringen att det varit för dålig biljettförsäljning. Bandet har nu fakturerat arrangören för den uteblivna spelningen. "Jag hoppas såklart att vi kan göra upp i godo", säger han.

Emrik & Wefunky band skulle ha varit förband till Carola på Sundbyholm – men blev avbokade bara några dagar innan.

Emrik & Wefunky band skulle ha varit förband till Carola på Sundbyholm – men blev avbokade bara några dagar innan.

Foto: Johan Palmborg

Eskilstuna2024-07-24 20:57

Nyheten i korthet

  • Emrik & Wefunky band skulle ha varit förband till Carola i Sundbyholm men dök aldrig upp. Arrangören menar att det berodde på tekniska svårigheter, medan bandet säger att de blev avbokade på grund av dålig biljettförsäljning.
  • Bandet har nu fakturerat arrangören Eskilstuna konsert och nöje för den uteblivna spelningen.
  • Arrangören menar att bandet har accepterat en ersättningsspelning och att de inte har haft chansen att betala fakturan än.

När det var dags för förbandet att gå upp på scenen i Sundbyholms slottsträdgård uppstod en förvirring i publiken. Kvällens uppvärmare och konferencier Mathias Holmgren välkomnade nämligen upp trubadurduon Noel och Martin i stället för det planerade förbandet Emrik & Wefunky band.

– Som jag har förstått det har det blivit lite ändringar i schemat här. Vi ska egentligen spela på Pitchers senare ikväll men fick frågan att hoppa in för några andra trubadurer här innan, så nu kör vi, sa Martin Ljungsten, ena halvan av duon från scenen.

När tidningen på söndagen pratade med Johan Bergquist, eventproducent på Eskilstuna konsert och nöje, berättade han att ändringen berodde på svårigheter med att få till tekniken.

– Den tekniska delen gjorde det fullständigt omöjligt att genomföra det med dem. Vi kämpade in i det sista, men vi var tvungna att ta ett beslut, sa han då.

Han menade att det inte gick att samköra Emrik & Wefunky band med Carola eftersom hon hade med sig helt egen teknik.

– Vi hade i princip varit tvungna att bygga en helt enskild scen med helt egen teknik åt dem.

undefined
"Kass arrangör". Så börjar frontmannen Emrik Larsson sitt inlägg på Facebook.

Men bandet har gått ut med en annan förklaring. I ett inlägg på Facebook berättar frontmannen Emrik Larsson att de blev avbokade med kort varsel – på grund av dålig biljettförsäljning.

Till Eskilstuna-Kuriren berättar han att allt var klart med avtal, bekräftelse och marknadsföring. De hade repeterat och såg fram emot att åka upp från Göteborg för att spela i Sundbyholm.

– Det som vi inte hade fått bekräftat var om vi skulle bo på hotellet, alltså på själva slottet, eller om vi skulle bo på ett annat hotell och exakt vilken tid vi skulle vara där för att göra vår soundcheck. Annars var allt klart, säger Emrik Larsson.

undefined
Carola spelade i Sundbyholms slottsträdgård under lördagen, men med ett annat förband än det som först var planerat.

Söndagen den 14 juli – det vill säga sex dagar innan – avbokas spelningen.

– Då fick jag ett mejl ifrån projektledaren Johan Bergquist där han skrev att det på grund av dålig biljettförsäljning och att det skulle bli mycket extrakostnader var de tvungna att boka av vår medverkan, säger han och fortsätter:

– Sånt är man ju aldrig med på. Det kan ju i så fall vara om saker ställs in eller någonting liknade men då finns det alltid ett avtal som säger att det blir full betalning, men det här var en ren avbokning bara.

Efter att ha konsultat med en jurist, valde Emrik Larsson och bandet att fakturera arrangören Eskilstuna konsert och nöje efter beskedet.

– Vi har helt enkelt skickat en faktura. Vi kan godta att vi inte får hela vårt gage och vi har därför tagit 75 procent i anspråk. Jag har även skrivit ett mejl att jag tyckte det var tråkigt att det blev så här.

Men hittills har det varit tyst från arrangören, enligt Emrik Larsson.

– Det som är lite tråkigt i det hela är att de inte har responderat, varken Mats Anderson, Johan Bergquist eller deras ekonomiansvariga. De har inte på något sätt svarat på om de är beredda att betala den här summan eller inte. Vi har inte hört någonting.

Vad blir nästa steg?

– Jag pratade med min jurist och hon sa att det här med faktura är den "enklare vägen" att gå. Får man inte betalt skickar man det vidare till inkasso och till sist Kronofogden. Men sedan finns möjligheten att driva det här vidare via Musikerförbundet och då blir det ännu jobbigare för Eskilstuna konsert och nöje AB för då kan det tas upp i rätten. Jag hoppas såklart att vi kan göra upp i godo, säger Emrik Larsson.

undefined
Johan Bergquist, berättar att de som arrangörer erbjöd bandet en ersättningsspelning – och att de tackat ja. Bilden är taget i ett annat sammanhang.

Eventproducenten Johan Bergquist menar att de redan i mejlet där de avbokade Emrik & Wefunky band erbjöd dem att spela i Eskilstuna vid ett senare tillfälle som kompensation för spelningen som nu inte blev av.

– De tackade ja till en ersättningsspelning, säger han.

Han berättar att bandet valt att fakturera för den avbokade spelningen men att förfallodatumet inte varit ännu – därför anser han det är konstigt att bandet valt att gå ut med ett inlägg på sociala medier, när de inte fått chansen att betala.

– De har skickat en faktura till oss och tackat ja till en ersättningsspelning. Och så gör man såhär?

Erbjöd ni någon ekonomisk kompensation från början?

– Det är inte riktigt så man jobbar. I första läget ger man en ersättningsspelning, det är så man gör.

Berodde avbokningen på biljettförsäljningen, eller varför säger bandet att de har fått den förklaringen?

– Ja, jag tycker att det är ganska uppenbart. Vi hade ju projekterat det här för 3 000 till 4 000 besökare och det kom runt 1 300. Då får man försöka räkna på det. Emrik & Wefunky band var inte en akt som vi gick ut med aktivt – utan det var bara en kul grej, som inte säljer några biljetter i sig, säger han och fortsätter:

– Den tekniska lösningen som det här bandet krävde var naturligtvis kopplat till väldigt höga kostnader – som inte står i proportion till biljettförsäljningen för Carola.

Kommer de att få betalt?

– Nu måste ju vi först och främst fråga dem vad de ville komma med att göra på det här viset. Det är fortfarande ganska många dagar kvar på fakturan – så jag tänker inte ens svara på den frågan. Det är någonting som vi får ta reda på, säger Johan Bergquist.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!