Årets Diggiloo vid Sundbyholms slott börjar närma sig med stormsteg. På sociala medier är det flera som har uppmärksammat att biljetterna till festen har reats ut till halva priset.
– Det är marknadsavdelningen som har laborerat för att testa om vi kan nå nya målgrupper. Tidigare år har vi arbetat lite mer gammaldags med affischer och vepor, nu ville vi testa något nytt och lära oss lite mer om algoritmer. Vi kanske inte har varit lika duktiga på att jobba som man gör på ett val i USA, säger Patrik Krall och skrattar.
Han menar också att Diggiloo-turnén har en väldigt trogen publik år efter år.
– Vi har en enormt trogen publik, men för att de ska vilja komma tillbaka måste vi bredda oss och fortsätta vara attraktiva. Vi skulle gärna vilja bredda vår publik och få in fler i målgruppen 16–40 år.
Men ni är nästan slutsålda inför helgen va?
– Ja, det är i princip slutsålt. Vi har plats för 3250 platser och utöver det finns det plats att sitta på gräset bakom stolarna.
Under tisdagen var Diggiloo-gänget på plats i Sundbyholm för att förbereda inför festen. För första gången någonsin mäts sittplatserna ut med hjälp av en robot.
– Tidigare har vi gjort allting för hand och gått runt med måttband och grejer, nu spar vi massor med tid. Förra veckan var vi i Bollnäs och då hann jag åka in till stan och äta lunch för att sen komma tillbaka lagom tills det var klart. Helt perfekt, säger Patrik Krall.