Ljudet slår genom telefonluren när Johan Lindell svarar. Han sitter på repetitionen i Malmö arena som snart ska lysas upp av lasershowerna som han och kollegorna i Eskilstunaföretaget Laserimage ligger bakom.
I kvällens deltävling står de för lasershowerna till bidragen från Danmark, Österrike och Norge. De arbetade även med Islands bidrag, men de gick inte vidare från sin deltävling i tisdags. Storbritanniens bidrag, som är direktkvalificerat till lördagens final, har också en lasershow signerad Eskilstunabolaget.
Men det är inte första gången som Laserimage arbetar med Eurovision. De har varit med två gånger tidigare – och båda gångerna ljussatte de de vinnande bidragen. Ukrainska Jamalas "1944" år 2016 och Nederländernas bidrag "Arcade" med Duncan Laurence som tog hem segern i Tel Aviv 2019. Dessutom låg de bakom Tysklands bidrag 2016 och Schweizs 2019.
Lindell har själv varit på plats i fyra veckor och hemlängtan börjar smyga sig på. Arbetsperioden har, så klart, varit mycket mer intensiv än de år de har jobbat med två bidrag. Då har de fått lite luckor för återhämtning i schemat veckorna innan tävlingen. Nu går det i ett.
– Det funkar bra tycker jag. Men vi har verkligen lyckats pricka in varje dag här, säger han.
Bolaget grundandes 1999 och har vuxit ordentligt på senare år. Mellan 2022 och 2023 gick de från en omsättning på 5,5 miljoner kronor till 11,6 miljoner, enligt Almi. De har fått allt större kunder över hela världen.
Fem anställda och ett gäng frilansarare jobbar för företaget. ESC har sysselsatt fyra av dem. Men alla har inte varit på plats hela tiden.
– Lowe som programmerar här fick åka iväg fyra dagar till Kina här mitt i för att köra två shower med Alan Walker.
Har du något orosmoment inför lördagen?
– Nej, inte direkt. Det är många delar som ska klaffa med både motoriserade trossar som ska i rätt positioner och dansare och artister som ska vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Det är lättare för oss för vår del när ljuset är programmerat. Då vet vi att exakt en sekund ska ljuset eller lasern lysa där. Men det gäller också att dansarna är på rätt position.
Det är speciellet att arbeta med en produktion som har publik på plats, men där fokus ändå ligger på, den betydligt större, tv-publiken.
– Det är mycket också att tänka på. Ofta tänker man att det ska se snyggt ut på häftigt ut i arenan. Men här programmerar man och tittar och förbereder för en tv-bild.
Du som har varit på plats där så länge, hur upplever du stämningen på plats just nu?
– Man hinner inte lämna arenan så mycket. Man börjar ganska tidigt och jobbar hela dagen. Jobbar till ett, två på natten och sen bara hoppar i säng och går upp igen. Det är inte så att man hinner gå ut utanför i tält eller till Eurovision village. Man håller sig på sin plats. Men bland de alla som arbetar så är det jättegodställning. Alla är ju superproffs som man får jobba med.
Frågan om vilket som är hans eget favoritnummer inför lördagen lämnas dock obesvarad.
– Jag har faktiskt inte hunnit lyssna på alla bidrag ordentligt alls. Man är så fokuserad på sitt. Om det är ett annat nummer innan det man själv jobbar med så tänker man och lyssnar inte så mycket på det, utan då förbereder jag för att gå in och jobba med vårat.