ââJag Ă€lskade hur rollfiguren lĂ€r sig förstĂ„ vĂ€rlden genom sina observationer av naturlivet, det var vĂ€ldigt vĂ€lgjort, sĂ€ger Daisy Edgar-Jones.
Hon möter journalister pÄ hotell Lydmar under en blixtvisit i Stockholm för galapremiÀren av "DÀr krÀftorna sjunger". Romanen skriven av Delia Owens har blivit en internationell bÀstsÀljare. I filmatiseringen spelar Edgar-Jones Kya som vÀxer upp barfota pÄ 1950-talet i North Carolinas vÄtmarker och fÄr öknamnet "TrÀskflickan". Efter att en ung man hittats död misstÀnker det lilla samhÀllet Kya, och en hÀxjakt tar sin början.
ââKya var en intressant rollfigur och liknade ingen jag spelat tidigare. Jag hade aldrig varit i ett trĂ€sk och det kĂ€ndes vĂ€ldigt uppslukande, sĂ€ger Daisy Edgar-Jones som lĂ€ste boken i samma veva som hon fick erbjudandet om rollen.
"Naturen har inga regler"
I berÀttelsen blir Kya övergiven av sina familjemedlemmar som rymmer en efter en frÄn den vÄldsamme alkoholiserade pappan. Kya lÀr sig snart att leva av naturen, ett karaktÀrsdrag som Edgar-Jones kunde kanalisera tack vare en tuff produktion ute i Louisianas trÀsk.
ââAtt vara pĂ„ den dĂ€r inspelningsplatsen dĂ€r naturens kraft inte gick att rymma ifrĂ„n hjĂ€lpte verkligen. Vi fick ofta sluta tidigt eller pausa produktionen pĂ„ grund av galna Ă„skvĂ€der, översvĂ€mningar och alligatorer överallt. Kya har en kĂ€rlek till naturen men ocksĂ„ en stark respekt för att den inte har nĂ„gra regler, sĂ€ger Daisy Edgar-Jones.
TT: Har du sjÀlv en stark relation till naturen?
ââJag Ă€lskar naturen. Eftersom mitt namn Ă€r Daisy (engelska för tusensköna, reds. anm) har jag alltid kĂ€nt en samhörighet med blommor, skrattar hon. Men min familj Ă€r irlĂ€ndsk och skotsk sĂ„ jag har tillbringat mycket tid under uppvĂ€xten med att leka pĂ„ stora fĂ€lt fulla av kossor och sĂ„dana saker.
Blev vÀrldskÀnd under pandemin
Edgar-Jones blev stjÀrna över en natt dÄ HBO:s relationsdrama "Normala mÀnniskor" gjorde succé. Hon beskriver att det var mÀrkligt att bli sÄ framgÄngsrik under pandemin och verkar Ànnu inte ha vant sig vid det.
TT: Hur kÀnns det att kunna sÀga nej till saker nu?
ââNĂ€r man Ă€r egenföretagare tĂ€nker en del av hjĂ€rnan alltid "jag kommer aldrig att jobba igen". Men jag Ă€r en stor cineast och min favoritdel av jobbet Ă€r att befinna mig i en filmmakares vision. Nu har jag tur som kan vara lite mer selektiv och jobba med filmmakare som Ă€r spĂ€nnande, och rollfigurer som Ă€r annorlunda frĂ„n de jag spelat tidigare.
SkrÀckfilm om dejting
Daisy Edgar-Jones Àr bekvÀm med att vÀlja projekt ur olika genrer. Hon Àr öppen för att göra en superhjÀltefilm och tidigare i Är medverkade hon i skrÀckfilmen "Fresh", en samhÀllskritisk thriller om dejtingvÀrlden. Ett "slumpmÀssigt" möte i en mataffÀr leder till en vÄldsam mardröm. Filmen spelar pÄ kÀnslan dÀr romantiska förvÀntningar tar över ens kritiska tÀnkande, vilket intresserade Edgar-Jones.
ââDen utforskar pĂ„ ett lekfullt sĂ€tt hur vi "shoppar" online och förminskar varandra till en bild och en beskrivning. Jag och mina vĂ€nner diskuterade hur oromantiskt det kan kĂ€nnas, sĂ€ger Daisy Edgar-Jones.
Under inspelningen av "DÀr krÀftorna sjunger" lÀste Edgar-Jones "true crime"-boken som var förlaga till hennes nÀsta projekt, miniserien "Under the banner of heaven".
I centrum stÄr en mormonfamilj i Utah dÀr Edgar-Jones spelar Brenda Wright Lafferty som mördades tillsammans med sin 15-mÄnaders dotter.
ââDet bĂ€sta med att vara skĂ„despelare Ă€r att fĂ„ lĂ€ra sig sĂ„ mycket om nĂ„got jag aldrig skulle ha djupdykt i annars. Ămnet med fundamentalistisk mormonism var nĂ„got jag inte kĂ€nde till alls innan. Det var vĂ€ldigt fĂ€ngslande lĂ€sning men en vĂ€ldigt mörk berĂ€ttelse, jag ska nog göra en lĂ€ttsam komedi hĂ€rnĂ€st, sĂ€ger Edgar-Jones.