Regissören Ingmar Bergman förknippas ofta med tunga existentiella teman som galenskap, Gudstro och döden. Men Bergmans filmkonst startade ocksÄ ryktet om svenskar som frislÀppta sexgalningar i resten av vÀrlden.
"Sommaren med Monika" (1953) handlar om det unga paret Harry (Lars Ekborg) och Monika (Harriet Andersson) som tillbringar en sommar i den svenska skÀrgÄrden med njutning och nakenbad, innan vardagslivets kravfyllda tillvaro komplicerar deras relation.
"Utforskade grÀnser"
1955 skrev Time Magazine en artikel med rubriken "Sin and Sweden" som upprördes över svenskarnas lösslÀppta instÀllning till sex. SÀrskilt i kölvattnet av kalla kriget dÄ allt som kunde kopplas till socialism ansÄgs farligt. Distributören som köpte de amerikanska rÀttigheter klippte ned filmen till 62 minuter för att förstÀrka nakenscenerna, och döpte om filmen till "Monika, the story of a bad girl".
"Ingmar Bergmans filmkonst har utforskat kulturens grÀnsdragningar och vÄra sÀtt att förhÄlla oss till dem. Filmer som 'Tystnaden' eller 'Sommaren med Monika' blev inte bara en del i det som kom att kallas 'den svenska synden' utan stÀllde ocksÄ frÄgor om vad det innebar att vara fri pÄ 50- och 60-talet", sÀger Kasia Syty, konstnÀrlig ledare för Bergmanveckan i ett pressmeddelande.
Internationella gÀster
à rets gÀster Àr exempelvis den hajpade amerikanska "White Lotus"-skÄdespelaren Aubrey Plaza, den prisade iranske regissören Asgar Farhadi och hedersgÀsten Audrey Diwan. Den sistnÀmnda franska regissören fick stort genomslag med filmatiseringen av nobelpristagaren Annie Ernaux-roman "OmstÀndigheter" (Guldbjörnen vid Venedigs filmfestival 2021). Nu arbetar Diwan pÄ en ny version av det mjukpornografiska dramat "Emmanuelle" (1974), som blev hatad av kritiker nÀr den kom men ocksÄ en försÀljningssuccé med flera uppföljare.
Ă rets Bergmanvecka pĂ„ FĂ„rö undrar om moralismen kring sex pĂ„ film verkligen har försvunnit sedan dess, eller bara bytt skepnad. Ăr dagens biopublik mer eller mindre kĂ€nslig?