För att själv hitta inspiration har hon grävt i arkiv och magasin på Nordiska museet i Stockholm.
Morgonstjärnor och flätade korgar i papper, sprattelgubbar och pepparkakor, en teaterscen i miniformat, garnbollar, änglavingar, och dörrkransar tillverkade av tömda tomatpurétuber.
Skapandelusten rullar omgående igång för den som tar en titt i Sofia Vusir Janssons bok "Hidden winter – kreativitet och inspiration inför vintern" fylld med vackra bilder och beskrivningar på pyssel.
– Men de är inte till för att följas i detalj, jag vill att det hela tiden ska finnas utrymme för eget skapande, säger Sofia som lyfter fram ett citat av konstnären Karin Larsson:
"Låt handen synas".
– Det betyder att allt inte behöver vara fullständigt snörrätt och perfekt. Jag vill att boken ska inspirera till skapande, inte att mina anvisningar ska följas slaviskt. Jag har aldrig trott på färdiga pysselkit. Jag tror på att skapa direkt från ”skräpet”, sånt man råkar ha hemma. Visionen är att inspirera till att tänka vidare själv. Resten kommer sedan per automatik.
På senare tid har Sofia Vusir Jansson främst förknippats med sina vackra pappersblommor. Flera år i rad har hon fått i uppdrag att designa blommor i papper åt inredningsföretaget Svenskt Tenn.
Just nu deltar hon i utställningen "Kraftverk – hantverk i en ny tid" på Sven Harrys konstmuseum i Stockholm som tagits fram i samarbete med Stockholms hantverksförening som fyller 175 år i år. Yxmakare, skräddare, skomakare, muralmålare och papperskreatör är några av de hantverkare som finns representerade i utställningen. Minst en gång i veckan finns Sofia Vusir Jansson på plats och håller workshops i sitt hantverk på museet.
– Före år 1900 fanns inga blomsterhandlare i Sverige. Färska blommor var mycket svåra att få tag i. Istället beställdes blommor i papper som utsmyckningar till både bröllop, begravningar och andra högtider. Pappersblommor är faktiskt våra allra äldsta julgransprydnader.
I Nordiska museets gömmor har Sofia Vusir Jansson forskat fram spår efter de i stort sett bortglömda blomsterarrangemangen skapade i papper.
– I en Allers Familjejournal från 1915 fann jag en beskrivning av hur man tillverkar en ros av silkespapper. Ett verkligt fynd är boken "Den aldranyaste fleuristen", tryckt 1858, med utförliga mönster på hur blommor som pioner och astrar bäst tillverkas av papper.
Att Sofia Vusir Jansson fått kika in i magasinen på Nordiska museet har betytt mycket.
– Jag ville få fram så mycket som möjligt om hantverksarvet och också försöka förstå hur det påverkats av folktron. Och då är Nordiska museet en nästan magisk plats. Det har varit fantastiskt att få chans att grotta ned sig i de gamla hantverken och försöka ta dem till nutid och bli till något som kan inspirera till skapande här och nu.
– Hela museet är oerhört fascinerande. Bara en sådan sak som att nästan varenda gaslykta som satt utmed Stockholms gator innan elektriciteten kom till staden finns katalogiserade och sparade i museets magasin.
Sofia Vusir Jansson har själv fotograferat alla bilder i "Hidden winter". De flesta av dem på Julita gård och på Svindersvik, fastigheter som båda ägs av Nordiska museet. Svindersvik ligger i Nacka och är ett av landets äldsta bevarade sommarnöjen.
– Miljöerna är fantastiska på båda ställena och det har varit oerhört roligt att få jobba där med boken.
Bokens illustrationer är gjorda av Maja Sten som ritat alla teckningarna helt för hand.
– För att vi ytterligare vill understryka att allt inte behöver vara snörrakt och perfekt. Handen får synas, ibland blir linjerna lite skeva.
"Hidden winter" är Sofia Vusir Janssons andra "pysselbok". De första hade titeln "Hidden places" och började med några workshops som hon höll i Nordiska museets regi.
– Vi gjorde bland annat en i stallet på Julita gård, en ganska okänd och "glömd plats". Boken fick namn på samma tema. När förlaget ville att jag skulle göra en bok med vintern som utgångspunkt så blev det en naturlig fortsättning att låta även den titeln innehålla "Hidden".
Men egentligen började hennes bana som papperskreatör i Katrineholm, säger Sofia Vusir Jansson.
– Jag hade en butik här under några år och började blogga utifrån den. Det gav i sin tur uppdrag för en annan butik och jag tog fram en pappersblomma som en inredningsdetalj. Det ena ledde till det andra och nu har jag gjort flera kollektioner åt Svenskt Tenn.