Hennes kanske mest kĂ€nda mĂ„lning, "God giving birth", dĂ€r en kvinna â med en vit och en svart ansiktshalva â föder barn, anklagades av kristna grupper för hĂ€delse nĂ€r den stĂ€lldes ut i England pĂ„ 1970-talet. Det stĂ€rkte dock bara Monica Sjöös uppfattning om att hennes konst verkligen behövdes.
Modernas utstÀllning Àr den första som samlar Monica Sjöös verk, inte bara mÄlningar utan Àven politiska affischer och banderoller, böcker, artiklar och brev som hon skrev för att protestera mot allt frÄn miljöförstöring och kÀrnvapen till kvinnors oavlönade hemarbete och sÀrbehandling av minoriteter.
ââDet som gjorde henne sĂ„ unik var att hon ville skapa förĂ€ndring pĂ„ riktigt med sina verk. Trots sin starka andlighet tittade hon inte inĂ„t, hon vĂ€nde sig utĂ„t för att göra en skillnad, sĂ€ger Jo Widoff, kurator för internationell konst pĂ„ Moderna Museet i Stockholm.
Monica Sjöö lÀmnade Sverige pÄ 60-talet och bosatte sig i Bristol i Storbritannien dÀr hon sÄ smÄningom blev en stor förebild, framförallt i feministiska kretsar. Vid sidan av sin konst drog hon igÄng grÀsrotskampanjer, anordnade diskussionsgrupper och slogs för minoriteter.
Hon fortsatte samtidigt att umgÄs med konstnÀrsvÀnnerna Siri Derkert och Kjartan Slettemark.
ââMonica Sjöö hade ocksĂ„ tĂ€t kontakt med svensk kvinnorörelse och hon umgicks i anarkistiska cirklar, bĂ„de i Sverige och utomlands. Hon blev bland annat utkastad ur Italien efter att ha deltagit i en anarkistisk demonstration, sĂ€ger Jo Widoff.
Inte visats tidigare
Till skillnad mot mÄnga andra samtida kvinnliga konstnÀrer valde Monica Sjöö bort det abstrakta i sin konst. I stÀllet valde hon att skildra konkreta skeenden: Ett barn föds. TrÀd som skövlas. En gudinna. En helig kÀlla.
ââHennes konst Ă€r figurativ och skildrar ofta kvinnors verklighet som den ser ut. Det hĂ€r valet gjorde att hon hamnade i ett utanförskap och inte fick den uppmĂ€rksamhet hon förtjĂ€nade medan hon levde, sĂ€ger Jo Widoff.
MÄnga av mÄlningarna i "Monica Sjöö. Den stora kosmiska modern" har varit magasinerade och inte visats tidigare. De har nu restaurerats av Moderna Museet och kommer att visas bland annat pÄ Tate Gallery senare i Är.
UtstĂ€llningen bestĂ„r av ett femtiotal verk, bland annat "Back street abortion â women seeking freedom from oppression" frĂ„n 1968 dĂ€r hon tar stĂ€llning för kvinnors rĂ€tt till fri abort.
ââDen var otroligt kontroversiell pĂ„ sin tid men abortfrĂ„gan kĂ€nns precis lika aktuell i dag. SĂ„ Ă€r det med mĂ„nga av hennes verk, de ligger i tiden fortfarande, sĂ€ger Jo Widoff.
I mĂ„lningarna Ă„terkommer hon ofta till "den stora modern" â sin kosmiska vĂ€rldsbild â och till sina tvĂ„ söner som hon förlorade med nĂ„gra fĂ„ Ă„rs mellanrum.
ââHon var övertygad om att de fanns med henne hela tiden, sĂ€ger Jo Widoff.