Ytan på fasaden i fråga är 25x20 meter stor, och "Sökvägen" ringlar sig likt en orm från fasadens ena hörn till det andra – iallafall på skissen som entreprenörerna utgår från för att montera Beatrice Hanssons verk. Arbetet med monteringen väntas hålla på veckan ut, och verket är ett av de största som Beatrice Hansson gjort.
– Varje uppdrag har sin egen inneboende frågeställning, så jag måste gång gå gång uppfinna hjulet igen. Även om jag jobbar i material som man känner igen så blir det alltid helt nytt, säger hon.
"Sökvägen" bär Beatrice Hanssons abstrakta, snirkliga stil, men i sitt vertikala format står det ändå ut som helt unikt jämfört med hennes tidigare verk. De flesta av hennes senaste installationer återfinns i parker och andra offentliga miljöer där människor kan interagera med dem fysiskt. Det klättras flitigt i många av dem, några används som sittytor, andra är populära i så kallade Parcours-kretsar.
– Jag har aldrig tidigare jobbat med en fasad på det här sättet. Förutsättningarna ser helt annorlunda ut än i en park där barn kan klättra i konstverket, säger Beatrice Hansson.
Har det varit en särskild utmaning för din kreativitet att skapa ett verk för en fasad?
– Alla uppdrag är utmanande. Det är inte mindre kreativt att jobba i en park, och det är det som jag gillar: Att försöka knäcka koden för vad en plats behöver. I min värld finns det en särskild logik, även om den inte är tydlig från början. I det här fallet var det inte så att jag tänkte "här behövs en sökväg", utan det var snarare att logiken uppstod i och med att jag knäckte koden för just den här skolan.
Materialets plats har alltid varit centralt i dina verk. Hur har den här platsen påverkat ditt val av material för "Sökvägen"?
– Idén om "Sökvägen" hade förstås kunnat ta form i utstansad eller laserskuren plåt, men eftersom verket nästan fysiskt rör sig framåt så hörde det rostfria stålröret bättre ihop med idéen. Det rostfria stålet kommer att klara sig mot vind och snö i många år. Jag lämnar ett verk efter mig som jag hoppas blir bra, och att verket i sig kan få folk att tänka efter, känna, kanske få upp ögonen eller förstå någonting, säger hon.