KonstnÀrer vill skapa svart motstÄnd

Nedslag i frihetskampen och vĂ„ldsamma bilder som fĂ„r nya innebörder – konstutstĂ€llningen "Flight" Ă„tervĂ€nder till kolonialismens historia. Men den handlar ocksĂ„ om hur ekon av förtrycket lever kvar i dag.

Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa medverkar i utstÀllningen "Flight". Pressbild.

Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa medverkar i utstÀllningen "Flight". Pressbild.

Foto: Pirje Mykkänen, Finnish National Gallery, Peter Claesson

Konst2023-02-02 05:45

Hur ska man minnas och tala om kolonialismens extrema vÄld och förtryck? Det Àr frÄgor som förenar de tre konstnÀrerna i utstÀllningen "Flight" pÄ Malmö konsthall. Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa bjöds in av kuratorn Tawanda Appiah frÄn Zimbabwe, som Àr baserad i Malmö sedan 2018.

Han har lÀnge arbetat med den koloniala historien men i Sverige upplevde han en tystnad kring Àmnet.

– Zimbabwes koloniala historia Ă€r vĂ€ldigt uppenbar. Nu bor jag i Sverige som ocksĂ„ har en kolonial historia, men som inte fokuserar pĂ„ den och dĂ€r det finns en kollektiv röst som sĂ€ger ”det hĂ€nde aldrig hĂ€r” – det har jag varit intresserad av att arbeta med.

VĂ€nder blicken

Alla tre konstnÀrer ÄtervÀnder till historien i sina verk och omarbetar material frÄn det förflutna. Med arkivet "The library of things we forgot to remember" gör Kudzanai Chiurai nedslag i tiden för flera afrikanska lÀnders frihetskamper. DÀr finns musik, inspelningar frÄn konferenser och fotografier som avbildar motstÄnd och samarbete.

– Kudzanai har utökat min kunskap om frigörelseprocesserna och har uppmuntrat mig att fokusera pĂ„ motstĂ„nd, sĂ€ger Tawanda Appiah.

Även norska Frida Orupabo arbetar med motstĂ„nd i sina kollage. Hon utgĂ„r frĂ„n historiska bilder ur olika arkiv. MĂ„nga av dem Ă€r foton dĂ€r svarta kroppar – sĂ€rskilt kvinnors – avbildas utan vĂ€rdighet eller integritet. Men Frida Orupabo lĂ„ter bilderna blicka tillbaka pĂ„ Ă„skĂ„darna, som pĂ„ det viset sjĂ€lva blir betraktade.

– Det Ă€r vĂ€ldigt skrĂ€mmande hur kropparna hanterats, eller hur vissa har tvingats att posera. Hon sĂ€tter blickens makt i centrum och undersöker hur vi ska se pĂ„ denna historia och tĂ€nka kring det i dag. Hon skapar ett svart motstĂ„nd, som kan fĂ„ en del av de hĂ€r klichĂ©erna att försvinna, sĂ€ger Tawanda Appiah.

Återskapar inte vĂ„ld

Representationen av vÄld mot svarta Àr inte heller bara en historisk frÄga, poÀngterar Appiah. NÀr svarta mÀnniskor dödas av polisen i USA cirkulerar till exempel ofta videor av ögonblicken pÄ sociala medier. Folk tror att de gör rÀtt genom att dela bilderna, resonerar han.

– Men för svarta Ă„terskapar det samtidigt vĂ„ldet. Med den hĂ€r utstĂ€llningen har vi tĂ€nkt mycket om etiken kring att visa vĂ„ld, och att det inte borde Ă„terskapas.

Tawanda Appiah förklarar att utstÀllningen utmanar vÀsts kanon pÄ flera sÀtt. Inte minst genom att presentera teorier av olika tÀnkare som sjÀlva formulerar sig om begrepp som "den svarta blicken" och "kritisk fabulering".

– Röster frĂ„n Afrika handlar ofta om maktlöshet, fattigdom och sĂ„dana stereotyper. Vart finns de intellektuella bidragen frĂ„n den afrikanska kontinenten? De som undersöker olika tankesĂ€tt om konsthistoria, samtiden och estetik? Det mĂ„ste vi fĂ„ se i utstĂ€llningar, sĂ€ger han.

Lyfta afrosvenska konstnÀrer

UtstÀllningen tar ocksÄ upp det som har stulits frÄn Afrika. Eric Magassa fokuserar i sin konst pÄ hur de afrikanska maskerna hade betydelse i bÄde ritualer och vardag i ursprungslÀnderna. NÀr de stals och flyttades till vÀst förlorade de sin kraft eller koppling till historien, enligt Magassa som försöker ladda maskerna pÄ nytt.

FrÄgan om att repatriera konst till afrikanska lÀnder har ocksÄ blivit mer brÀnnande.

– Repatrieringen Ă€r vĂ€ldigt viktig och hĂ€nger samman med att lyfta andra tĂ€nkare, som vi gör. VĂ„rt samhĂ€lle har formats av de hĂ€r orĂ€ttvisorna, sĂ€ger Tawanda Appiah.

Han beskriver konstscenen i afrikanska lĂ€nder som högst livaktig, och pekar pĂ„ att afrikansk konst har börjat uppmĂ€rksammas mer internationellt och representeras pĂ„ stora konstmĂ€ssor. För honom Ă€r det viktigt att lyfta afrosvenska konstnĂ€rer i Sverige och i Europa – sĂ€rskilt nĂ€r högerextrema och nationalistiska strömningar blir allt starkare.

– Det Ă€r skrĂ€mmande hur uppenbara strömningarna Ă€r. Man ser kopplingarna till det förflutna och om man vill förstĂ„ vad som hĂ€nder nu mĂ„ste man fundera över och hantera det.

Fakta: "Flight"

"Flight" öppnar pÄ Malmö Konsthall den 4 februari. Kurator Àr Tawanda Appiah, som i sitt hemland arbetade pÄ bland annat The National Gallery of Zimbabwe.

Kudzanai Chiurai bor och Àr verksam i Zimbabwe och grundade sitt ljud- och bildarkiv 2017.

Frida Orupabo Àr verksam i Oslo och har medverkat i bland annat São Paulo-biennalen (2021) och Venedigbiennalen (2019).

Eric Magassa bor och arbetar i Göteborg, och har rötter i Frankrike och Senegal.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!