Genom konst utbildar han om svarta i konsthistorien

Under lördagen öppnar Eskilstuna konstmuseum dörrarna för en ny utställning av en av Sveriges just nu hetaste konstnärer: Salad Hilowle. Genom konsten hoppas han ge liv åt dem som existerar i historiens periferi.

Salad Hilowle växte upp i Gävle. 2020 tog han sin examen från Konsthögskolan i Stockholm.

Salad Hilowle växte upp i Gävle. 2020 tog han sin examen från Konsthögskolan i Stockholm.

Foto: Felix Olsson

Konst2023-03-16 20:00

Det är inte helt mörkt i den stora salen, men nästan.

I det bortre hörnet rullar en film, stor som en väggmålning.

Det är lite svårt att se vad videon föreställer. Mitt igenom hela salen löper nämligen ett enormt, halvgenomskinligt tygstycke. Tyget hänger på ett sådant sätt att det känns naturligt att vända blicken 90 grader för att kunna börja vandra runt det, mot filmen.

Och där hänger tre enorma målningar av en människa vars ansikte är dolt.

Eller är det målningar? Nej, det visar sig vara analoga fotografier. Längre bort i rummet hänger tre gjutna människoansikten – ännu längre bort en stor, 3D-utskuren träskulptur.

Allting är del av stjärnkonstnären Salad Hilowles utställning "Enighetens färd". Utställningens röda tråd?

Att synliggöra svarta människor i konsthistorien.

undefined
Salad Hilowle är bosatt och verksam i Stockholm, där han bland annat studerat vid Konsthögskolan och Konstfack.

Salad Hilowle berättar att ursprungsidén kom när han 2018 såg David Klöcker Ehrenstrahls målning "Venus Labor", som föreställer en grupp vita barn som tvättar ett svart barn.

Målningen skapade starka känslor hos Salad Hilowle. Efter lite efterforskning lärde han sig att "Venus Labor" kom till som ett beställningsverk på order av drottningen som önskade en målning av det svarta gossebarn som nyligen fötts i Stockholm.

– Jag blev helt: "Wow!? Vad fan... Vad fan är det här? Varför har jag inte fått se det här? Har jag gått fem år av konstskola och ingen har sagt det här till mig?" skrattar Salad Hilowle om det starka minnet.

undefined
Utställningen innehåller bland annat konstverket ”Tre morianer (Jean Louis, Philip Andrésen, Simon Orosman)”.

Hilowles fortsatta research om svarta i konsthistorien syns på flera ställen i "Enighetens färd".

Inte minst genom Gustav Badins närvaro, en slavpojke som skänktes till det svenska hovet på 1700-talet och vars dagboksanteckningar ligger till grund för den monolog som Hilowle för i sin film (och vars porträtt dyker upp i Hilowles fotografier).

Salad Hilowle hoppas utställningen ska väcka en nyfikenhet hos besökarna.

Dessutom är han extra nöjd med de möjligheter han fått av Eskilstuna konstmuseum.

– Rent installationsmässigt är det här nog det bästa jag fått till hittills, säger han och gör en gest mot det höga taket i den stora salen.

– Tidigare har jag alltid fått skala ner. Men det här blir så himla bra.

Utställningen pågår mellan den 18/3-27/8.

Under den sista helgen kommer ett nyskrivet performance-verk äga rum som en del av finissagen. Exakt datum är ännu inte spikat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!