Till att börja med Àr sjÀlva begreppet "powerkvinnor" sÄ sjukt. Det blir bakvÀnt nÀr det hela tiden ska poÀngteras att framgÄngsrika och kompetenta kvinnor Àr "starka" eller har "power", eftersom det dÄ Àr underförstÄtt att kvinnor pÄ nÄgot sÀtt inte förvÀntas kunna nÄ toppen.
2021, nĂ€r svenska kvinnor har haft röstrĂ€tt i 100 Ă„r och dĂ„ betydligt fler kvinnor har eftergymnasial utbildning Ă€n mĂ€n (Ă„r 2019-2020 hade 51 procent av kvinnorna i Ă„ldern 25â64 Ă„r eftergymnasial utbildning, mot 38 procent av mĂ€nnen i samma Ă„ldersgrupp, enligt SCB), tycker jag att vi borde kunna sluta prata om att "det Ă€r sĂ„ hĂ€rligt att möta kvinnor med ett sĂ„dant driv", som Camilla LĂ€ckberg sĂ€ger om Keyyo Petrushina i andra avsnittet av "Svenska powerkvinnor", som hade premiĂ€r i förra veckan pĂ„ Viaplay, Viafree och TV3.
Det handlar om fem svenska kvinnor, var och en kÀnda och framgÄngsrika inom sina gebit. De Àr författaren och film- och tv-serieskaparen Camilla LÀckberg, programledaren och talangscouten Laila Bagge, som har tagit initiativ till "Svenska Powerkvinnor", neuroforskaren och tv-personligheten Mouna Esmaeilzadeh, influeraren och "Ex on the beach"-deltagaren Antonija Mandir samt komikern och programledaren Kristina "Keyyo" Petrushina.
Tanken Àr att vi ska fÄ följa dem i deras vardag, att de ska bjuda pÄ sig sjÀlva "pÄ djupet" och att de ska inspirera tittarna att följa sin passion.
SÄ hÀr lÄngt in i serien har jag som tittare fÄtt vÀldigt mycket yta och vÀldigt lite djup. Vi har fÄtt vara med nÀr kvinnorna sminkas och vÀljer klÀder till fotograferingar. De gÄr pÄ Camilla LÀckbergs filmpremiÀr, Laila Bagge jobbar pÄ radion, och Keyyo Petrushina spelar i ett sommarprogram.
De tar, föga överraskande, tillfÀllet i akt att marknadsföra sina senaste jobbprojekt och det hela Àr ganska förutsÀgbart och trist. Dessutom visas mÄnga, i mitt tycke konstiga och otidsenliga prov pÄ skrytkonsumtion. Vem tycker pÄ allvar att det Àr hÀrligt med mÀnniskor som flygpendlar mellan Sverige och Marbella i Spanien och bjuder en nyfunnen kollega pÄ en tur i en dieselslukande lustjakt i Medelhavet?
Kritiken mot serien har varit omfattande, och Laila Bagge har försvarat den i termer som att ingen hade reagerat om man hade gjort en liknande serie om mÀktiga och framgÄngsrika mÀn.
Jag tror att Laila Bagge har fel dÀr. Det hade blivit ramaskri. Men inget produktionsbolag hade vÀl kommit pÄ tanken att göra en serie om "Svenska powermÀn" Är 2021?
Det jag vill komma till Àr att hela konceptet med realityserien "Svenska powerkvinnor" kÀnns sÄ gammamodigt och fel i tiden. SÀrskilt som kvinnor med makt pÄ senare tid har börjat skildras pÄ ett nytt och intressant sÀtt i fiktionen.
Jag tÀnker bland annat pÄ Wendy Rhoades (Maggie Siff) i "Billions", Renata Klein (Laura Dern) i "Big Little Lies", Shiv Roy (Sara Snook) i "Succession" och Nichole Mossbacher (Connie Britton) i "The White Lotus". De Àr skickliga, jobbar hÄrt och Àr mycket framgÄngsrika. Men för dem Àr inte livsstilen och det yttre sÀrskilt viktigt. Det som betyder allt Àr deras inflytande. Lyxkonsumtionen Àr bara till för att vardagen ska fungera. Dessa pÄhittade "powerkvinnor" beskrivs dock inte som perfekta, utan fÄr göra mÄnga korkade saker, under alla lager av makt och framgÄng Àr de till sist bara mÀnniskor.
DÀrför Àr de ocksÄ vÀldigt mycket roligare att titta pÄ Àn "Svenska powerkvinnor".