Strömningstjänsterna och tv-kanalerna har bokstavligen dränkt oss i tv-serier under jul-, nyårs- och trettondagshelgerna. En som sticker ut i mängden är den danska dramakomedin "Carmen Curlers" på SVT Play (börjar visas på SVT1 den 30 januari).
Serien är inspirerad av verkliga händelser och utspelar sig i en liten by i Danmark under 1960-talet, där en entusiastisk och våghalsig entreprenör som i serien heter Axel Byvang satsar på en elektrisk papiljott och snart har vänt upp och ner på livet för alla invånare i byn.
När serien börjar driver Axel en radio- och tv-affär, Frans är frisör och klipper byns herrar och lägger håret på damerna. Birthe sliter på familjens gård med att mjölka, sköta grisar, kor och höns, samt städa och laga mat till sin man och två barn. I hennes liv finns inget utrymme för flärd, men när hennes son ska konfirmeras vill hon för en gångs skull göra sig fin och går till Frans salong för att boka tid. När hon får veta vad det kostar och att det kommer att ta minst två timmar slår hon bakut. Axel Byvang, som just hört talas om uppfinningen av en elektrisk papiljott, råkar vara i salongen. Han inser att elpapiljotten är en presumtiv guldgruva och köper loss patentet.
Efter att ha satsat allt, förlorat sin familj, misslyckats flera gånger samt finansierat sina lån med nya lån, sker till slut det som gör att hela projektet lossnar.
Resan dit har erbjudit Frans, Birthe och många kvinnor i byn chansen att växa som människor, tjäna egna pengar och möjlighet att bestämma själva över sina liv.
I verkligheten hette företagaren Arne Bybjerg Pedersen (han dog 2022) och han fick verkligen sina eluppvärmda papiljotter att flyga över världen under varumärket Carmen. I hans fabrik i Kalundborg på Själland arbetade enlig Wikipedia som mest 3 500 personer, mest kvinnor, med att tillverka de vita spolarna som fanns i snart sagt varje hem under andra halvan av 1960-talet och 1970-talet.
Men här får vi en fiktiv och underhållande version av hur fenomenet Carmen Curlers uppstod. En maffig portion kvinnohistoria som utspelar sig före 1968 och fjärran både storstäder och lärosäten får vi på köpet. Att göra epokdrama med utgångspunkt i en papiljott är faktiskt genialiskt.
Papiljotterna är i dag ersatta av mindre plågsamma redskap, som fönen och plattången och kvinnor har generellt större frihet. Men skönhetsindustrin är större än någonsin.