Det är dags att börja Facebook-lajva

Kulturredaktör Markus Aamisepp reder ut bästa sättet att använda Facebook på 20-talet.

Du kan bland annat lajva "The Office" och skälla ut dina odugliga låtsaskollegor i nischade Facebookgrupper.

Du kan bland annat lajva "The Office" och skälla ut dina odugliga låtsaskollegor i nischade Facebookgrupper.

Foto: Gus Ruelas

Krönika2020-09-02 18:50
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns de som argumenterar för att Facebooks storhetstid är över. Inte minst blev det uppenbart när både föräldrar och snäppet mer åldriga släktingar frenetiskt började slänga ut vänförfrågningar och uppdatera samma profilbild med kanske åtta olika flaggteman. Det blev nog och kidsen vände sig till andra sociala medieplattformer – och nu är Facebook plötsligt lika mystiskt för personer födda efter millennieskiftet som det är för farfar Jan-Erik som fortfarande säger att han läst något på ”internet”.

Vare sig du tillhör kategorin av människor som fortfarande uppdaterar dina vänner med dagliga statusuppdateringar, använder Facebook för att delta på diverse evenemang eller gått in i radioskugga och enbart betraktar flödet finns en funktion som jag tycker alla borde ta del av. Det handlar nämligen om nischade Facebookgrupper. 

Gruppen ”Arboga 10,2%”, med cirka 2500 medlemmar, går enbart ut på att medlemmarna gör inlägg när de dricker systembolagets absolut äckligaste öl (och så ska den vara varm – vilket är en oskriven men minst sagt viktig regel som du får skäll för om du inte följer). I gruppen ”A group where we all pretend to work at the same office” – vars premiss talar för sig själv – kan du klaga så mycket du bara vill och kan på dina odugliga låtsaskollegor. Inte minst kan du låtsas ha gått livets hårda skola, skriva med dubbla mellanrum och ”Sverje” istället för landets riktiga stavning i gruppen ”En grupp där vi låtsas att vi gått livets hårda skola”. 

Allt är meta och sarkastiskt – och i en tid där Facebook kanske inte känns så roligt längre kan du åtminstone online-lavja istället. Tankarna går till ett av fjolårets flera true-crime-succéer ”Don’t F*ck with Cats: Hunting an internet killer” där en grupp hobbydetektiver försöker reda ut vilken psykopat det är som laddar upp filmer online när han har ihjäl katter. Cyberkriminalarna trycker hårt på att de älskar att ha en helt annan identitet på Facebook, där de i grupper försöker reda ut katticidum-fallen, för att bryta med verkligheten för en stund. 

Att ha ett digitalt alter-ego innebär dock inte att du behöver lösa obskyra kattmord. Istället kan du låtsas njuta av en tempererad Arboga eller skälla ut en virtuell kollega för att ha stulit din låtsaslunch. Det är kul, uppfriskande och ger ett avbrott från det konstanta speglandet av en ljuv tillvaro på sociala medier.