Är influencers makthavare eller marionetter?

Precis som mÄnga andra kvinnor har jag under hela mitt liv mÄtt skit över min kropp. Hur den ser ut nÀr jag sitter ned, min hÄllning, att min röv Àr för liten, mina lÀppar för smÄ och min nÀsa för stor.

Den nya dokumentÀrserien "Dokument inifrÄn: Priset vi betalar" granskar vad som Àr sanning bakom den vackra ytan pÄ sociala medier.

Den nya dokumentÀrserien "Dokument inifrÄn: Priset vi betalar" granskar vad som Àr sanning bakom den vackra ytan pÄ sociala medier.

Foto: SVT

Krönika2022-12-26 07:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Ingenting har pĂ„verkat mig sĂ„ mycket som sociala medier gör och i dag Ă€r det en plattform som tillĂ„ter kvinnokroppen att gĂ„ i trender. 

Nyligen slĂ€pptes SVT-dokumentĂ€ren ”Priset vi betalar” av journalisten Frida Söderlund dĂ€r hon djupdyker i problematiken med influencers som med hjĂ€lp av sponsrade inlĂ€gg marknadsför plastikoperationer. Hon diskuterar varför unga mĂ€nniskor idag har blivit reklampelare för skönhetsingrepp. 

Efter att jag har sett dokumentĂ€ren kvarstĂ„r frĂ„gan – vad Ă€r priset som influencers betalar?

En stor del av priset, enligt dem sjĂ€lva, Ă€r deras psykiska hĂ€lsa som pĂ„verkas av att stĂ€ndigt vara i rampljuset och att bli kritiserade i allt de gör. Eller det som dokumentĂ€ren visar – att inte kunna berĂ€tta om misslyckade skönhetsingrepp dĂ„ deras avtal med kliniken endast gĂ„r ut pĂ„ att göra bra marknadsföring. 

Jag har blivit sĂ„ avtrubbad att jag inte ens reagerar nĂ€r influerare ger ut rabattkoder pĂ„ brazilian butt lifts – vilket Ă€r det farligaste skönhetsingreppet som finns. Har vi som följare lĂ„tit det hĂ€r ske med vĂ„ra likes och kommentarer? Är det vi som skapar efterfrĂ„gan? Vi vill bara ha mer och mer perfekta bilder i vĂ„ra flöden. Det gör att influencers inte ens kan köpa en kaffe utan att vi krĂ€ver en snygg bild pĂ„ dem. 

MĂ„nga influerare gömmer sig bakom argumentet att de aldrig har bett om att vara en förebild för unga tjejer. De ser sig som offer för sina egna följare. 

För mig Ă€r det bara en smutsig ursĂ€kt för att gömma undan att man Ă€r en del av ett samhĂ€llsproblem. För det Ă€r de. För influencers handlar det om att dagligen sĂ€lja sitt utseende och dĂ„ mĂ„ste man vara tillrĂ€ckligt smart med hur man vĂ€ljer att göra det pĂ„. Bara för att helt vanliga unga tjejer fĂ„r makt och tjĂ€nar miljoner – ska de dĂ„ ursĂ€ktas med att de Ă€r att naiva och ses som offer? 

Det mÄste förtydligas att det inte handlar om korkade blonda tjejer som inte förstÄr vad det Àr de hÄller pÄ med. Influencers Àr smarta och experter pÄ business, de mÄste dÀrför ta ansvar för den bisarra vÀrldsbilden som skapas hos unga tjejer.

Jag kan inte lĂ„ta bli att fundera en extra gĂ„ng över vem det egentligen Ă€r som styr den hĂ€r utvecklingen. Utan efterfrĂ„gan – inget utbud. Utan likes – inga betalda samarbeten med plastikkirurgi. Det som skaver hos mig Ă€r att unga tjejer fĂ„r rabatt pĂ„ operationer för att Ă€ndra pĂ„ sitt utseende. En quick fix mot Ă„ngesten. 

Jag tror att det kommer att komma en tid dĂ€r vi har tröttnat pĂ„ influencers. Men dĂ„ kvarstĂ„r en annan frĂ„ga – vilket pris har vi betalat?