Är influencers makthavare eller marionetter?

Precis som många andra kvinnor har jag under hela mitt liv mått skit över min kropp. Hur den ser ut när jag sitter ned, min hållning, att min röv är för liten, mina läppar för små och min näsa för stor.

Den nya dokumentärserien "Dokument inifrån: Priset vi betalar" granskar vad som är sanning bakom den vackra ytan på sociala medier.

Den nya dokumentärserien "Dokument inifrån: Priset vi betalar" granskar vad som är sanning bakom den vackra ytan på sociala medier.

Foto: SVT

Krönika2022-12-26 07:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingenting har påverkat mig så mycket som sociala medier gör och i dag är det en plattform som tillåter kvinnokroppen att gå i trender. 

Nyligen släpptes SVT-dokumentären ”Priset vi betalar” av journalisten Frida Söderlund där hon djupdyker i problematiken med influencers som med hjälp av sponsrade inlägg marknadsför plastikoperationer. Hon diskuterar varför unga människor idag har blivit reklampelare för skönhetsingrepp. 

Efter att jag har sett dokumentären kvarstår frågan – vad är priset som influencers betalar?

En stor del av priset, enligt dem själva, är deras psykiska hälsa som påverkas av att ständigt vara i rampljuset och att bli kritiserade i allt de gör. Eller det som dokumentären visar – att inte kunna berätta om misslyckade skönhetsingrepp då deras avtal med kliniken endast går ut på att göra bra marknadsföring. 

Jag har blivit så avtrubbad att jag inte ens reagerar när influerare ger ut rabattkoder på brazilian butt lifts – vilket är det farligaste skönhetsingreppet som finns. Har vi som följare låtit det här ske med våra likes och kommentarer? Är det vi som skapar efterfrågan? Vi vill bara ha mer och mer perfekta bilder i våra flöden. Det gör att influencers inte ens kan köpa en kaffe utan att vi kräver en snygg bild på dem. 

Många influerare gömmer sig bakom argumentet att de aldrig har bett om att vara en förebild för unga tjejer. De ser sig som offer för sina egna följare. 

För mig är det bara en smutsig ursäkt för att gömma undan att man är en del av ett samhällsproblem. För det är de. För influencers handlar det om att dagligen sälja sitt utseende och då måste man vara tillräckligt smart med hur man väljer att göra det på. Bara för att helt vanliga unga tjejer får makt och tjänar miljoner – ska de då ursäktas med att de är att naiva och ses som offer? 

Det måste förtydligas att det inte handlar om korkade blonda tjejer som inte förstår vad det är de håller på med. Influencers är smarta och experter på business, de måste därför ta ansvar för den bisarra världsbilden som skapas hos unga tjejer.

Jag kan inte låta bli att fundera en extra gång över vem det egentligen är som styr den här utvecklingen. Utan efterfrågan – inget utbud. Utan likes – inga betalda samarbeten med plastikkirurgi. Det som skaver hos mig är att unga tjejer får rabatt på operationer för att ändra på sitt utseende. En quick fix mot ångesten. 

Jag tror att det kommer att komma en tid där vi har tröttnat på influencers. Men då kvarstår en annan fråga – vilket pris har vi betalat?