Vem är egentligen en "sell out"?

Pernilla Wahlgren vs Little Jinder – artister och andra kulturarbetare som "säljer ut" sig och gör reklam och olika samarbeten och de som vägrar att bli så kallade sell outs har varit ett hett omdebatterat ämne på senare tid.

Imperiet med medlemmarna Fred Asp, Christian Falk, Per Hägglund och Joakim Thåström från 1986.

Imperiet med medlemmarna Fred Asp, Christian Falk, Per Hägglund och Joakim Thåström från 1986.

Foto: Kent Östlund/TT/SVD

Krönika2024-01-20 04:44
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På fredagskvällen var det premiär på dokumentärfilmen "Ett hjärta är alltid rött" som handlar om rockgruppen Imperiet under åren 1983-1988. Imperiet, med Joakim Thåström som frontman, uppstod ur det ikoniska punkbandet Ebba Grön.

undefined
Imperiet med medlemmarna Fred Asp, Christian Falk, Per Hägglund och Joakim Thåström från 1986.

Trots att bandet hade starka principer, blev Imperiet ändå av många betraktade som sell outs när de hamnade på Svensktoppen i 19 veckor med en tolkning av "Fredmans epistel nr 81– Märk hur vår skugga".

I dag hyllas Joakim Thåström för sin starka integritet och ribban för vem som anses sälja ut sig har blivit otroligt mycket högre.

undefined
Pernilla Wahlgren kan vara programledare för "Allsång på Skansen" fastän hon är ansiktet utåt för flera varumärken tack vare att hon är så populär, skriver bland andra Andres Lokko i en krönika i SvD.

Ett exempel är att artisten och influeraren och tv-personligheten Pernilla Wahlgren, som bland annat gör reklam för luftrenare, är ansiktet utåt för ett postorderföretag och även har flera egna produktlinjer, kan vara programledare för ett av public services största program, "Allsång på Skansen".

"Det gäller att se till att ens varumärke är starkare än sammanhangets. Endast då kan man åberopa immunitet.", skriver kulturjournalisten Andres Lokko i Svenska Dagbladet.

Det har han rätt i. Lägg därtill att vi själva någonstans väljer vilka vi anser har integritet och streetcred utifrån våra egna preferenser.

undefined
Performancekonstnären Marina Abramovic har släppt en hudvårdsserie.

När den upphöjda perfomancekonstnären Marina Abramovic ger ut en hudvårdsserie som bygger på ingredienser som vitt bröd och ”uråldriga hemligheter för ett långt liv”, hoppas hennes fans att det är fråga om ett konstprojekt.

Själv känner jag ett stråk av besvikelse när jag känner igen Björn Dixgårds röst (sångare i Mando Diao) i reklam för en populär elbil, men det är först när artister som jag inte gillar gör reklam eller någon marknadsför något som strider mot mina värderingar som jag tar avstånd – som när till exempel Mikael Persbrandt frontade en bettingsajt eller Måns Zelmerlöw red naken för att marknadsföra ett nätapotek.

undefined
Artisten Little Jinder, eller Josefine Jinder som hon heter, har nyligen gått ut med att hon har skaffat ett kontorsjobb vid sidan av popkarriären för att slippa göra betalda samarbeten och reklam för att försörja sig.

Därför är det med blandade känslor jag läser att Josefine Jinder, mer känd som Little Jinder tagit ett kontorsjobb för att slippa göra betalda samarbeten eller rena reklamjobb för att överleva ekonomiskt, vilket hon skrev i en krönika om i Expressen.

Å ena sidan otroligt coolt gjort av henne, men det är förskräckligt att dagens kulturklimat tvingar så många att välja mellan att sälja ut sig eller ta ett brödjobb.