Är det någon som bryr sig om årets julklapp?

Wokpannan, spikmattan och robotdammsugaren.
Det var senast jag brydde mig om årets julklapp.
Och nu har den helt tappat stake.

För 37:e året i rad presenterar Hui research årets julklapp, 2024 handlar det om unisexdoften. "Extremt tråkigt", skriver tidningens krönikör Malin Johansson.

För 37:e året i rad presenterar Hui research årets julklapp, 2024 handlar det om unisexdoften. "Extremt tråkigt", skriver tidningens krönikör Malin Johansson.

Foto: Hui Research/Pressbild

Krönika2024-11-14 18:03
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Under torsdagen presenterade företaget Hui research årets julklapp för 2024 – unisexdoften.

För 37:e året i rad ska den korade vinnaren representera konsumtionstrender och ge en inblick i framtidens konsumtionsmönster, enligt företaget själv.

Motiveringen lyder: Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen.

H-e-r-r-e-g-u-d – så jäkla dötrist.

Tidigare år har jag faktiskt tyckt att årets julklapp har varit en rolig grej. Men nu känner jag att man helt har tappat stake.

Vi alla minns åren då julklappen blev som en förkylning – alla skulle ha den.

Spikmattan, råsaftcentrifugen, robotdammsugaren och evenemangsbiljetten.

Jag kommer ihåg att spikmattan köptes hem till min familj och vi alla bråkade om vem som behövde den mest. Och helt ärligt, hur skönt var det egentligen att ligga där med små plastspjut som pressades in i ryggen.

Vad skulle det vara bra för?

Och nu är den där mattan precis som alla andra prylar i mitt föräldrahem. Undangömda och bortglömda i något skåp. Skulle jag fråga var den där spikmattan tagit vägen skulle ingen av mina föräldrar ha en aning.

Det jag menar när jag säger att årets julklapp har tappat stake, behöver vi backa bandet till 2019.

En julklapp vi alla kommer ihåg – mobillådan.

Året när alla föräldrar darrade som asplöv och började ifrågasätta om de var dåliga föräldrar. Många blev kränkta och andra ställde nervöst frågan: Behöver vi en mobillåda för att kunna lägga ifrån oss våra telefoner?

Där tyckte jag ändå att Hui research hade lite humor och även visade prov på hur beroende vi är av våra telefoner.

Sen med facit i hand har väl inte där mobillådan gett någon större effekt. Föräldrar sitter fortfarande med sina telefoner fastklistrade i handen medan deras unge springer omkring på leklandet eller danslektionen.

Den enda frågan jag har att ställa är: Bryr vi oss fortfarande om årets julklapp?